Tänkte att det var dags för en liten uppdatering kring hur det går för mig och min CLEAN28. Som ni förstår på rubriken så har jag kommit till vissa insikter. Eller ja, jag har blivit påmind om det som jag egentligen mycket väl vet. Varför jag tycks glömma bort det emellanåt förstår jag faktiskt inte. Jag bli trött på mig själv. Nästa gång jag jag börjar yra om detta igen så får ni säga till mig.

Annikablommor

I måndags drog jag som sagt igång ett litet hälsoprojekt för mig själv. Jag kör min egen CLEAN28 och kommer under de närstam 4 veckorna (ev längre) att dela med mig av resan här med er. Syftet är att fixa till formen lite och bli av med de sista mamma-kilona.

Läs mer:

>>  Följ mig i min CLEAN28
3 bilder i rad

Hur har det gått?

Hur har de här första dagarna gått kanske du undrar? Och jo då, det har allt gått bra både med träning och mat. Spinning, gym och löpning har hunnits med. Matplanen har följts. Vad är då problemet kan man ju fråga. Ja, problemet är väl matplanen skulle jag säga. Som du kanske minns från i måndags så hade jag bestämt mig för att trappa upp kolhydraterna lite för att se hur kroppen reagerade. Ökar man på kolhydraterna så måste man minska på fettet. Fett och kolhydrater är våra två bränslekällor och balasen dem emellan gör att vi ökar, minskar eller står still i vikt. Jag har alltså ökat på kolhydraterna lite grann och samtidigt minskat på fetter. Där är mitt problem.

Men kolhydrater är väl inte farligt?

Nej, absolut inte. Kolhydrater är inget farligt. Det finns bra kolhydrater även om de fått dåligt rykte de senaste åren. Man kan absolut hålla sig i form och minska i vikt med kolhydrater i sin kost. Det handlar om energibalans. Det avgörande är dock hur maten påverkar oss. Detta är individuellt. En del av oss fungerar inte utan kolhydrater. En del mår illa av för mycket fettrik mat. Vi är alla olika. Inget är egentligen mer rätt än nåt annat så länge man hittar det som funkar för en själv. Jag vet vad som funkar för mig men tycks glömma bort det då och då. Det funkar inte för mig att minska på fettet och öka på kolhydraterna.

Pizza-644x429

Vad händer när jag ökar på kolhydraterna?

Egentligen påverkas jag både positivt och negativt med mer kolhydrater i kosten. Som med allt i livet så är det inte svart eller vitt.  Men det negativa väger över för min del. För jag blir a l d r i g mätt. Jag är mer eller mindre konstant hungrig. Att vara hungrig är något som jag alltid pratar om med mina klienter som jag ger kostrådgivning. Att gå runt hungrig är omänskligt. Det funkar inte. Det är ohumant. Ingen ska behöva vara hungrig. 

Måste man inte stå ut med lite hunger om man vill ner i vikt?

Nej! och åter nej! En diet eller kost som ger ett energiunderskott är nödvändigt för viktminskning. Men energiunderskott måste inte betyda hunger. Här är vi lite olika. Vad som gör oss mätta och vad som funkar för just oss. Jag har legat på medvetet energiunderskott nu i tre dagar med (för mig) ganska mycket kolhydrater med följden av lite mindre fett än vanligt. Detta gör mig inte mätt. Att fett är det näringsämne som mättar mest mer kalori är det få som säger emot. Protein mättar också bra. Kolhydrater mättar bra för en del medans det snarare driver på och ökar hungern hos andra. Som hos mig. Kolhydrater gör mig inte mätt utan ökar snarare hunger och sug.

Jag har smygvägt mig och de här första dagarnas energiunderskott har redan gett resultat på vågen så visst funkar kosten. Vad är då problemet? Det är väl bara att bita ihop och låta sig motiveras av viktnedgången?

trebilder

Hungern går inte att vinna över

Hungern är ingen vanlig motståndare. Den går att vinna över till att börja med. En del klarar en vecka, andra klarar månader. Men förr eller senare vinner hungern. Det går inte att stå emot hungern. Det är omänskligt att gå runt hungrig hela tiden. Vi drivs av vår överlevnadsinstinkt att äta och det kan vi inte stå emot hur länge som helst. 

Så för viktminskning krävs energiunderskott. Men det finns olika sätt att uppnå ett energiunderskott. Genom kost, genom träning eller genom en kombination. Det senaste alternativet brukar lyftas fram som det bästa men det betonas samtidigt att kosten är 80 % av en viktnedgång och träning 20 %. Kosten är alltså extremt viktig. Och då måste vi hitta en kost som vi kan hålla under en längre tid. Detta är olika för olika personer. Men ingen av oss kan gå runt längre perioder och vara hungriga. 

För- och nackdelar

Det är inte mycket här i livet som är svart eller vitt. Bra eller dåligt. Mycket är ganska grått och flytande. Det beror liksom på. Mer kolhydrater påverkar mig både positivt och negativt. 

Plus med mer kolhydrater för min del:

  • Mer av mina älskade frukter – älskar frukt och speciellt så här på sommaren med all vattenmelon och goda nektariner. Frukt är inte onyttigt men inte heller så nyttigt som det ibland framställs som. 
  • Mer träningsork – särskilt löpning påverkas negativt om jag drar ner för mycket på kolhydraterna. Efter 7-8 km så stumnar benen och det krävs en hel del pannben för att springa vidare. Mer kolhydrater ger mig mer fart i benen.
  • Enklare socialt – ja äter man mer av allt och inte har så mycket som går bort så blir allt lite enklare. Det är enklare att äta ute och när man är bortbjuden.

Läs mer:

>> Blir man tjock av frukt?

IMG_0440

 

Minus med mer kolhydrater:

  • Hunger – på en lågkolhydratkost kan jag utan problem hålla mig mätt i upp emot 6 timmar. Med mer kolhydrater så knorrar dock magen redan efter nån knapp timme. Det är jättejobbigt att hela tiden vara hungrig och räkna ner tills jag ska äta igen.
  • Blodsockerdippar – jag är grinig när mitt blodsocker är för lågt. Fråga bara min man. Igår eftermiddag före middagen var jag inte speciellt trevlig. Många tror att en lågkolhydratkost alltid betyda lågt blodsocker men det betyder snarare ett stabilt blodsocker. Utan kolhydraterna så får man inte toppar och dalar på samma sätt.
  • Sötsug – jag är i grund och botten en tvättäkta sockerråtta. Jag ä l s k a r godis, kakor, glass! Älskar det så mycket att jag inte kan sluta i tid. Kläder krymper och orken tryter. En kost som håller mig mätt som en lågkolhydratkost gör, tar mer eller mindre helt bort mitt sötsug. I mitt tidigår liv åt jag godis flera gånger varje vecka. Nu för tiden nästan aldrig. Hittills i år har jag fram tills helgen som gick bara ätit godis en gång. Totalt ätit godis två gånger i år och båda gånger då jag ätit mer kolhydrater. Båda gånger har det gett mig magknip och illamående som följd. I en balanserad kost man många absolut äta lite godis då och då utan problem men det funkar inte för mig. Det ger mig inget och får mig bara att må fysiskt dåligt.

Så nu då?

En kostplan ska alltid hållas levande och inte vara något konstant. Det är inget misslyckande att inse att kostplanen inte fungerar. Allt som inte fungerar behöver korrigeras. Så min CLEN28 fortsätter men med en revidering av kostplanen. Jag kommer att behålla utrymme för en del kolhydrater i form av frukt och rotfrukter men inte så mycket som inledningsvis. Jag kommer öka på fettet för att hålla mig mätt. Jag vet att många vill ha etiketter på kost. Så hur äter jag? Lchf? Nja, det kommer inte bli någon tvättäkta lchf. Snarare en form av liberal lågkolhydratkost. På söndag får du se min matdagbok och kan jämföra veckans första hälft med den senare. Då kommer du att se skillnaden.

Nästa gång jag skriver att jag ska öka på kolhydraterna – var snäll och påminn mig om att läsa det här inlägget. Jag verkar ha svårt att komma ihåg detta nämligen.