Det här inlägget kommer av att jag fick just den frågan från en läsare.

Får man äta det?

Även om jag har full förståelse för frågan och förstår anledningen till varför personen ställde frågan, så gör det mig samtidigt uppriktigt ledsen. Vem avgör vad du får och inte får äta? Det finns bara ett rätt svar på den frågan och det är – DU. Är det någon annan än du själv så bör du se över situationen, den saken är klar. Ingen annan än du ska avgöra vad du får och inte får äta.

Sen så är vi vuxna människor med ett konsekvenstänkande och inte små barn som helst hade ätit godis, kakor och chips hela tiden. Tål du inte mandel – då äter du inte mandel. Får du ont i magen av mjölk eller laktos – då väljer du bort det. Så vem du är och hur din kropp fungerar är grunden för allihop.

Sen tillkommer eventuella utvecklingsmål som du har. Vill du slippa bli sömnig efter maten, slippa ballongmage eller gå ner några kilo? Det läggs sedan till vem du är och hur din kropp fungerar för att komma fram till vilken mat som passar dig.

Har du inga större problem med envist sockersug så kan du absolut ta en bit kaka på helgens kalas. Men om den kakan får till följd att du tömmer skåp och skafferi hemma för att sen åka till affären för att köpa mer för att stilla ditt sug, då gör du klokt i att välja bort kakan.

Jag rekommenderar alla att under en period testa att helt utesluta gluten och mejerier för att kunna jämföra hur man mår före och efter. Särskilt om man har problem med magen, värk, allergier, eksem osv. Men om det gör varken från eller till för dig så säger inte jag att du inte får äta det igen. Det är ditt val. Sen så vill jag bara skicka med tanken att fundera kring näring. En portion pasta innehåller mycket lite näring (energi ja, men näring nej) och om du väljer bort pastan till förmån för mer grönsaker i form av broccoli, spenat, blomkål osv så ger du din kropp en rejäl närings-boost.

clean eating blomkål

Valet är ditt. Det är du som avgör vad du äter. Dina val gör du utifrån vem du är, dina förutsättningar och dina mål.

Vart vill jag komma med detta då? Jo det är många nya läsare som har hittat hit till bloggen (jättekul och varmt välkomna!) och jag har märkt att de flesta av er som är nya är intresserade av lchf-recept eller recept som är låga i kolhydrater. Många av mina recept är utmärkta för er, men absolut inte alla. För att undvika missförstånd och i ett försök att göra så många av er som möjligt nöjda, så kommer jag under en period att testa på att näringsberäkna mina recept. Dvs jag kommer att ange hur mycket energi samt näring, protein, kolhydrater och fett som finns i maten. Utifrån det låter jag sen er avgöra om det är ett recept som passar dig eller inte.

Jag rekommenderar ingen att dagligen räkna kalorier och väga sin mat. Mat är inte matte och regler. Mat är näring för kropp och själ. Glöm inte det!

clean eating kostråd hälsa viktminskning