Så där, då kickar vi igång den här hälsosatsningen med syfte att fixa till formen. Det känns jättekul att ni är så många som kommenterar här på bloggen och i mina andra sociala kanaler att ni ser fram emot att följa mig i mitt lilla projekt. Vikt och mått är tagna och uppskrivna i dagboken som blir mitt verktyg för dokumentation under de här veckorna. I det här inlägget berättar jag om vad syftet är samt hur jag kommer gå tillväga. Jag vet att dela resan med er kommer ge mig en positiv press de dagar då motivationen tryter och jag hoppas att jag samtidigt kan inspirera och peppa er till att ta tag i och förverkliga hälsa-mål som ni har.

Annikas CLEAN28

Varför nu?

Du kanske undrar varför jag drar igång detta nu? Mitt i sommar och semester då man vill unna sig, ta det lugnt och bara njuta. Det där menar jag handlar om perspektiv. Vad är det att unna dig och njuta av sin semester och lediga tid? Jag kan absolut njuta av ett glas rosé en ljummen sommarkväll och goda middagar med vänner men det som jag främst ser fram emot med ledig tid är mer tid till träning och tid till bra matlagning. Helt enkelt mer tid att ge mig själv bra förutsättningar för att må så bra som jag bara kan. Jag har alltid tyckt att sommar och semester är den perfekta tiden för att satsa på hälsan. Fint väder som inspirerar till löpning och promenader och tid att ägna åt att laga bra mat. 

 

Mitt syfte och mål

Syftet med mitt lilla projekt är att komma i form igen och ner till den vikt jag hade innan jag blev gravid sommaren 2013. Jag har så många kläder som hänger i garderoben som inte sitter helt 100 eller som helt enkelt inte går på och som jag vill komma i igen. Jag vet även att några kilo mindre på kroppen kommer att underlätta min löpning ganska så rejält vilket är en extra morot. 

Mitt upplägg CLEAN28 sträcker sig ju över 4 veckor (28 dagar) och även om jag kommer att följa det upplägget så kommer min satsning att pågå i mer än 4 veckor. Mitt mål är att gå ner 7-10 kg och jag tänker låta det få ta tid. En viktnedgång som man stressar fram kräver svältdieter och är inte bara svåra att hålla och ohälsosamma utan brukar även resultera i att kilona ganska snabbt kommer tillbaka efteråt. Jag tänker låta detta få ta tid så att det inte blir en plåga plus att jag vill ha hållbara resultat. 

Man brukar säga att 0,5 kg per vecka är en bra takt att minska i. Går man ner mer per vecka så menar många att kroppen även bränner muskelmassa vilket i förlängningen innebär en minskad ämnesomsättning och förbränning. 10 kg innebär alltså 20 veckor. Räknat från denna vecka så blir det slutet av november som slutdatum. Hur länge jag skriver om det här på bloggen beror på om intresset finns från er. Jag kommer uppdatera här under de 4 första veckorna och sen så får vi se. Vill ni följa min resa mer så delar jag så klart med mig.

Här kan du läsa mer om CLEAN28. 

CLEAN28 rund

Kosten

Jag kommer att följa det kostupplägg som CLEAN28 bygger på. Ren och naturlig mat utan gluten, vitt socker och tillsatser. Bra bränsle, byggstenar och näring för kroppen. En viktnedgång kräver ett energiunderskott och då är matens kvalitet extra viktig så att kroppen verkligen får i sig allt som den behöver. Det finns inte utrymme för näringsfattig mat.

Alla framgångsrika kostplaner är helt individanpassade efter förutsättning och behov så därför finns det inte ”one size fits all”. Det som funkar för mig, sett till mängd mat som man äter, är inte nödvändigtvis optimalt för dig. Därför kommer jag inte att ange exakta mängder eller mått på maten jag äter. Jag har gjort en kostplan som utgår från mig och om du vill ha en som utgår från dig så hjälper jag dig som kostrådgivare gärna med att ta fram en. Men genom att följa mig under de här veckorna så kommer du att få en bra inblick i vad CLEAN28 handlar om.

Lågkolhydrat men ändå inte

Jag kommer att äta en kost som innehåller samtliga näringsämnen (protein, fett och kolhydrater). Planen är att äta ca 20 % från kolhydrater, 35 % protein och 45 % fett. Protein är byggstenar och fett och kolhydrater är bränsle. 20 % är ur ett perspektiv ganska lite kolhydrater men samtidigt för mig personligen så innebär det en ökning från hur jag har ätit tidigare. Inom lchf äter man vanligen 5-10 % kolhydrater men en ”medel-Svensson-tallriksmodells-kost” innehåller ofta 50-60 % kolhydrater. 

Jag har hittills inte riktigt fått de resultat som jag vill på en lågkolhydratkost. Jag tror att det har att göra med att jag inte längre har så många kilon att bli av med. Kroppen är helt enkelt egentligen ganska nöjd. Den har ett litet extra lager inför eventuell framtida svält och känner sig  nöjd och trygg. Det blir en liten kamp att bli av med de sista kilona. Samtidigt så är inte min träningsork helt 100 när jag drar ner på kolhydraterna för strikt. Jag har fått det att funka hyfsat men inte helt 100. Därför är jag nyfiken på att se hur kroppen reagerar om jag tillför lite mer kolhydrater av bra kvalitet. 

Jag kommer att öka på mitt intag av kolhydrater från källor som frukt, sötpotatis, potatis och glutenfria spannmål som havre, ris och quinoa. Jag kommer att vara noga med att se till att jag äter mina kolhydrater i samband med träning så att de blir bränsle till träningen. Kolhydrater omvandlas till glukos i kroppen vilket sen lagras i levern och i musklerna. Det utrymmet är begränsat och när det är fullt så blir det så kallat ”spill over” och resten lagras i fettcellerna. Det vill jag undvika. Genom att äta kolhydraterna kring träning så ser jag på att tömma mina glukoslager regelbundet för att sedan fylla på den igen utan att riskera att det ”rinner över”.

Ni kommer att få se mer av kosten under veckorna som kommer. Jag besvarar även gärna frågor som ni har. Lämna dem bara i kommentarerna till inläggen här på bloggen. 

3 bilder i rad

Träningen

Jag kommer att fortsätta med min konditionsträning.  Men skillnaden blir att jag kommer att öka på styrkan. Jag kommer även att fokusera på vardagsmotion. Målet blir att varje dag komma upp i minst 10 000 steg. Målet är 3 konditionspass per vecka som blir löpning och/eller spinning samt två pass styrketräning där jag kör igenom hela kroppen. Mer om hur jag lägger upp min träning kommer framöver ihop med tankar kring mat i samband med träning.

Så, det var lite så här inför starten. Alla mina inlägg kommer inte handla om mitt lilla projekt även om det säkert kommer att smyga sig in i flera inlägg under veckan. Det är ju trots allt det som jag gör och tänker på om dagarna som i slutändan hamnar här på bloggen. Men varje söndag så kommer du som vill följa mig att få en sammanfattning av veckan som gått tillsammans med min mat- och träningsdagbok och veckans resultat. Hoppas som sagt att jag med detta kan inspirera, peppa och motivera dig till att satsa på din hälsa och unna dig att må bra och nå din fulla potential sett till hälsa.