Vad glad jag blir att ni är så många som lämnat kommentarer till mitt senaste inlägg och som vill komma i form med mig här under hösten. Så jäkla kul det ska bli! Jag tänkte berätta lite mer om mina tankar i det här inlägget och sen så kör vi igång på allvar imorgon.

Mitt första tips till dig som vill hänga på är att skaffa sig en skrivbok att använda under de följande veckorna. I min skrivbok så kommer jag dag för dag skriva ner vad jag äter och lite om tankar och känslor som jag har. Jag kommer också att arbeta med lite olika motivationsövningar och de sakerna kommer jag också att skriva ner i skrivboken.

Vad är mitt mål?

Mitt mål är att komma ner till den vikt och känna mig bekväm i de kläder som jag hade innan lilltjejen föddes våren 2014. Det handlar om ca 5-7 kg för min del. Men siffran på vågen känns egentligen inte superviktig för mig, viktigare är att kroppen minskar i storlek och att garderoben blir bekväm igen. Fundera kring vad ditt mål är.

Kika in på bloggen igen imorgon för då kommer jag att berätta mer om hur man för en målformulering så bra som möjligt för att minimera riskerna för misslyckande.

Varför vill jag detta?

Jag har skrivit ner en lista i min skrivbok med anledningarna till varför jag vill nå mitt mål. Din första uppgift blir att göra det samma. Sätt rubriken ”Mitt varför” högst upp på en ny sida i din skrivbok och under så listar du alla saker du kan komma på som motiverar och inspirerar dig. Anledningarna som gör detta viktigt för dig. Lämna gärna lite extra plats så att du kan fortsätta fylla i om du kommer på nya saker under de närmsta veckorna.

Förslag på vad som kan stå på listan: ha mer ork i vardagen, komma i mina gamla kläder igen, vara en sund förebild för mina barn, osv. Försök att verkligen komma fram till varför just du vill detta och varför det är viktigt för dig.

Den här listan vill jag sedan att du läser dagligen för att hålla fokus uppe och påminna dig själv om ditt varför.

Hur ska jag nå mitt mål?

Jag kommer främst att jobba med kosten och den mentala biten. Jag kommer att träna så mycket jag hinner men jag tror inte att träningen är avgörande för att komma i form. Jag kommer att berätta mer om det imorgon, så kika in igen då. Men träningen är ändå viktig för mig för att den får mig pigg och glad samt att den gör mig mer motiverad till att göra de bästa matvalen för min kropp. Om jag har tränat så blir jag alltså mer motiverad att få till kosten rätt.

Jag kommer att följa mina hungersignaler och kommer ge er tips kring detta längs vägen. Jag kommer inte att väga maten eller räkna kalorier. Jag kommer att ge min kropp mat när den genom hunger berättar för mig att den behöver energi.

Jag kommer att äta en kost som är låg på kolhydrater och bygger på protein och hälsosamma fetter. Imorgon tänkte jag kort ge lite tips på bra mat att handla hem och vad du bör undvika.

Varje måndag kommer jag att här på bloggen dela med mig av förra veckan matdagbok. Dvs måndag v 46 (nästa måndag) lägger jag upp min matdagbok för v 45 samt mina resultat och träningsdagbok.

Fitness-workout-quote

 

Jag är verkligen grymt peppad inför att göra det här ihop med er under de närmsta veckorna! På måndagar så kommer det här att vara fokus på bloggen så om du inte är intresserad av det här ”komma-i-form”projektet så titta in på tisdag istället ;)

Om du vill vara säker på att inte missa något så skriv in din mail till höger här på bloggen och prenumerera på nya inlägg så får du en påminnelse så fort nåt händer. Följ mig gärna också på Facebook (https://www.facebook.com/cleaneatingbyannika/) där jag länkar till nya inlägg.

Tips gärna vänner och kolleger som du du också vet vill komma i form. Ju fler vi är desto mer pepp och medvind får vi av varandra!