Frekvensen på uppdateringar och nya inlägg här på bloggen har gått lite på sparlåga den senaste tiden, och jag tänkte att det var dags att berätta lite mer om varför.

Det har varit rejält med tankar som gått runt i skallen de senaste veckorna kring kost och träning. Man kan sammanfatta det med två ord: muskler och kolhydrater.

Tankarna kring muskler har varit om jag verkligen vill satsa på att bygga en stark och muskulös kropp och om jag är beredd på allt jobb som det kommer att kräva (är jag ens medveten om hur mycket jobb det faktiskt är?). Bygga muskler är ju inget man gör av misstag direkt. Det krävs enormt med tid i gymmet och rätt kost, speciellt om man är tjej med tanke på att vi har lägre nivåer av testosteron som är muskelfrämjande.

  
Kolhydrater då. Ja, kort sagt, deras vara eller icke vara. Är de bra eller skit?

Jag har läst böcker, forskningsrapporter, lyssnat på poddar, diskuterat i olika forum på nätet och bollat tankar och funderingar med andra.

Så vad har jag kommit fram till då?

Sett till träningen så har jag kommit fram till att jag faktiskt vill go all in med styrketräningen. Jag tycker att tjejer med muskler är sanslöst snyggt och det är riktig girlpower om du frågar mig. Hellre starka kvinnor är magra stickor! 

Sen så har jag ju varken tid eller lust att bli någon gladiator utan jag vill skapa mig en stark och hälsosam kropp. 

Jag är ju så klart realistisk – jag har två små barn och ett heltidsjobb som väntar efter mammaledigheten. Med träning och hälsa är mitt största intresse som alltid kommer att komma som första prioritering efter min familj.

Så framöver fortsätter jag att hänga i gymmet och lyfta och dra i vikterna :)

  
Kosten då, och då främst kolhydrater. Det är främst det här som gjort att jag dragit mig för att skriva så mycket här på bloggen. Jag har ju varit ganska tydlig tidigare om mina tankar kring kolhydrater och ätit enligt lchf. Jag tror starkt på teorierna bakom lchf och är övertygad om att det är en optimal kosthållning för många av oss. 

  
Men under våren har det gått upp för mig allt mer att skolboksvarianten av lchf funkar inte för mig och mina mål. Min kropp orkar inte med att prestera så som jag vill på en strikt lågkolhydratskost. Mitt blodtryck blir extremt lågt (ofarligt visserligen men sjukt obehagligt) och benen blir som cement i löpspåret. Jag har känt mig osäker på hur ni som följt min blogg under det senaste året sen jag började skriva, skulle reagera på mina nya tankar kring kolhydrater. Jag la till exempel upp en bild på min instagram för ett tag sedan, som visade min lunch den dagen (kyckling, potatis och broccoli) och tappade massa följare direkt. Därför har jag inte skrivit mycket om de hör tankarna förrän nu. 

Jag drog igång samarbetet med min pt i hopp om att hon skulle hjälpa mig med min kolhydrats-fobi. Och jag tror banne mig att hon har lyckats. Jag har följt hennes kostschema för mig och i början var jag enormt tveksam och även om det släppte allt mer under veckornas gång så har tvivlet på kolhydraternas nytta kommit tillbaka titt som tätt. Men när jag ser hur min kropp har förändrats med den här kosthållningen så måste jag erkänna att det funkar riktigt bra. Jag har inte tappat extremt mycket sett på vågen (ca 3-4 kg under 8-9 veckor) men jag har totalt tappat 28 cm fördelat över kroppen och när jag är på gymmet så ser jag muskler titta fram både här och där. Jag mår skitbra, även om jag äter kolhydrater. En omöjlig kombo, or so I thought.

  
Jag är fast övertygad om att det finns de som mår bäst av en strikt lchf men likväl de som mår bra av en del kolhydrater i sin kost. M E N det finns kolhydrater och så finns det kolhydrater. Stor skillnad! Mjöl och socker är extremt näringsfattigt och det är här det stora problemet idag ligger, enligt mig. Skitmat har blivit vanlig vardagsmat. Köpepizza, risifrutti, korv osv. Många lyfter på ögonbrynen när jag tar ett ägg till mellanmål en en risifrutti reagerar ingen på. Vad är mest naturligt och ”vanlig” mat – ett kokt ägg eller en burk full med socker som är gjord på fabrik? Vad mår vi bäst av?

  
Jag har lagt till potatis, sötpotatis, rotfrukter, havre, ris och frukt i min kost. Alltså fortfarande inget med gluten eller socker.  Alla måste vi hitta den kost som passar oss bäst och jag tror att jag (äntligen) har hittat min. Och jag hoppas så klart att ni vill fortsätta att hänga med mig här på bloggen.  Klart fortsätter kosten att vara fri från socker och gluten och fortsatt clean :)