Så där gänget, då var vi igång! Vi är ett gäng på ca 20 st som det ser ut idag som tillsammans har bestämt oss för att bli en bättre och mer hälsosam version av oss själva. Grymt jobbat redan där genom att ta beslutet!

Som jag lovade i helgen (läs inläggen här och här) så ska jag idag berätta lite mer om målsättning och ge tips för hur man sätter upp egna mål på bästa sätt (detta funkar inom alla områden inte bara hälsa) och lite mer om kost och träning som jag kommer att köra. Men först ett par saker.

Igår fick du i uppdrag av mig att skaffa en skrivbok att ha som följeslagare under de närmsta veckorna och din första uppgift blev att skriva din ”varför-lista” i den. Har du inte gjort det redan så gör det idag. Läs inlägget här. Denna lista vill jag att du sen läser minst 1 gång per dag. Jag har gjort flera uppsättningar av min lista för att alltid ha den nära tillhands. T ex har jag en i min skrivbok men också en i anteckningarna i mobilen (som jag vet att jag alltid har med mig).

Huvudsyftet med att vi är ett gäng som gör detta ihop är att vi ska få positiv-pepp och stöd av varandra och bli mer motiverade att hålla fokus och rätt kurs. Sen kan vi alla köra vår egen variant om man så vill. Jag kommer ge tips på vägen men de är bara råd och absolut inga regler. T ex som att skriva en ”varför-lista”. Jag gör det och tycker att det är ett grymt verktyg men om du inte vill göra det, så gör det inte då. Eller t ex kosten som jag kommer berätta mer om längre ner – om du inte vill följa samma kostupplägg och kosttänk som jag, gör inte det :) Gör det som känns rätt för dig och ingen annan! Gemenskapen är tänkt som stöd och pepp och alla är välkomna!

Så, målsättning var det. Ditt varför har du som skrivit listan, redan koll på. Bra! Nu är det dags att sätta ett tydligt mål för oss själva så att vi klart och tydligt vet vart vi ska. När jag sätter mål för mig själv, vare sig det handlar om hälsa, jobb eller annat, så brukar jag använda en metod som kallas för SMART-målsättning. Jag fick först upp ögonen för den genom mitt jobb som lärare då vi på en studiedag fick lyssna till en föreläsning kring att hjälpa eleverna sätta upp mål med sina studier. Metoden funkar alltså på alla delar av livet.

Det som är grymt med SMART-metoden är att målet blir extremt tydligt och konkret. Gå igenom frågorna här nedanför, en i taget, och skriv ner dina svar i din skrivbok. Var ärlig mot dig själv! Sätt inte upp mål som är omöjliga att nå.

S – specifikt: Vad exakt vill du uppnå? T ex, bli av med mitt sötsug, minska 5 cm i midjan, gå ner 15 kg, osv

M – mätbart: På vilket sätt kommer du att veta att du nått ditt mål? T ex, klara 2 månader utan att äta godis och annat sött, genom att ta mina mått regelbundet osv.

A – Attraktivt: Är ditt mål tillräckligt attraktivt för dig? Är det värt den ansträngning som detta kommer att bli? Är du motiverad att göra jobbet? Ta hjälp av din varför-lista. Behövs något förändras för att det ska bli attraktivt på allvar? Denna punkt är avgörande för om du kommer att lyckas eller inte och ta dig igenom de tuffa perioderna.

R – Realistiskt: Är ditt mål realistiskt? Att sätta upp orealistiskt mål är rent ut sagt elakt mot sig själv. Var ärlig och sätt upp mål som du har en rimlig chans att klara. Att gå ner 8 kg till festen nästa helg är inte rimligt men att gå ner 8 kg innan jul är absolut rimligt.

T – Tidsbestämt: När ska ditt mål vara nått? Om du har en siffra på vågen som mål så är ett bra riktmärke 0,5 kg per vecka, dvs 2 kg ner på en månad.

Så sätt inte bara som mål ”jag ska gå ner 5 kg” utan ha med alla delar ovan i ditt mål. Exempel på mätbara mål är: Jag vill minska 5 cm i midjan innan 1 december eller Jag vill springa milen på under 60 minuter innan nyår. 

Det är ditt mål så var ärlig och uppriktig mot dig själv för att göra det så enkelt som möjligt för dig att lyckas. 

Själv ska jag sätta mig med de här frågorna ikväll och sätta upp ett tydligt mål för mig själv.

Hur tänker jag kring kosten då? (Obs igen, så här tänker jag och gör mitt upplägg, du avgör vad som passar dig bäst). Jag kommer att utgå från en lågkolhydratskost och skulle kalla det för strikt paleo eller stenålderskost.

Jag kommer inte att väga maten eller räkna kalorier utan kommer att utgå från min kropps hungersignaler. Äta när jag är hungrig (obs skillnad på sug och hunger) och sluta när jag känner mig nöjd (nöjd inte proppmätt).

Jag kommer att äta fritt från kött, ägg, grönsaker, ev vissa rotfrukter, nötter, oljor, frön, bär, kokosmjölk, mandelmjölk och frukt (kommer hålla mig till max 1 frukt per dag och främst citrus och äpple – banan, mango och andra väldigt söta frukter kommer jag äta enbart i samband med hård träning).

Under veckorna kommer ni att få ta del av min matdagbok och mitt mål är att visa att maten ovan (som jag vet att många anser låter skittrist) är hur god som helst och gör kroppen såååå gott!

 

Jag kommer att undvika:

  • allt socker (socker, honung, kokossocker, agavenektar osv) och sötningsmedel (stevia, sukrin osv)
  • alla typer av spannmål (vete, korn, råg och havre) och även spannmåls-släktingar som quinoa
  • mejerier (yoghurt, grädde, crème fraiche, ost osv)

Lämna gärna en kommentar till inlägget med dina tankar, funderingar och målsättningar!