Hur grymt är inte detta då!?! Äntligen en bok som verkar stämma in mer eller mindre till 100 % med min syn på kost. Lchf 2.0 av Åse Falkman Fredrikson (kostrådgivare och driver bloggen 56kilo) och Anna Hallén (Föreläsare och en guru inom kost) – vilken grym bok!

lchf2.0

 

Jag har inte läst boken än utan bara läst om boken i det senaste numret av Allt om lchf men har redan hunnit klicka hem boken från Bokus för den verkar helt grym!

IMG_2260[1]

Några citat ur tidningen och mina tankar:

”Vi tycker att man ska äta så att man mår bra även om 30 år och inte bara nu, alla näringsämnen ska finnas med. Sedan är det skillnad på om man äter lchf bara  som hälsoval eller om man vill gå ner i vikt.”

Klockrent!! Det är precis så jag känner och därför jag ställer mig tveksam till en del inom lchf och en av anledningarna till att jag valt att prata om clean eating istället. Fokus ska vara hälsosam och näringsrik mat. Kaffe med smör och fettdrypande bacon går bort för mig men jag säger gärna ja tack till avokado, lax och lite olivolja på salladen.

”För henne (Anna) och Åse är det viktigt att poängtera att du får äta vad du vill, men frågan är om du vill det. De menar också att din kost ska anpassas efter dig.”

Det finns ingen anledning till att alla konsekvent ska stäva efter att ligga så lågt som möjligt i kolhydrater. Att äta en kost där kolhydraterna utgör 50 % eller mer av kosten (dagens medel-Svensson-kost) går bort för mig. Det mår ingen bra av. Men är man frisk och normalviktig så finns det ingen anledning att välja bort frukt, rotfrukter med mera.

Jag personligen däremot, som troligen alltid kommer alltid kommer att få kämpa med min vikt och sötsug, mår bäst av att hålla kolhydraterna  på en lägre nivå.

”En smal normalätare kan göra andra val än en tjock hetsätare. Men alla kan fortfarande välja hälsosam mat.”

Word! Klockrent! De två meningarna sammanfattar hela min kostfilosofi som den här bloggen bygger på.

I artikeln sammanfattas lchf2.0 så här:

  • mindre rött kött, mer fisk och skaldjur
  • Mer grönt
  • Mejerifritt (eller mindre mejerier)
  • Fritt från sötningsmedel
  • Glutenfritt
  • Sojafritt

IMG_2259[1]

 

Behöver jag säga att jag tycker att ni ska köpa boken också? ;) Någon av er som redan har köpt den och läst den? Vad tycker och tänker ni?

Jag vet att den har fått kritik för att den innehåller något recept där man sötar med honung och det har lett till ramaskrik från en del lchf-håll. Men om någon frågar mig så är honung ett bättre sätt att söta än sötningsmedel alla dagar i veckan. Visst är honung inte optimal om man vill gå ner i vikt, men ska man äta massa kakor då? Nja, säger jag.

Citaten ur artikeln ovanför stämmer in till 200 % på min kostfilosofi. Vi är alla olika och det finns inte en kost som passar alla. Men alla må vi bäst av ren och näringsrik mat. Solklart!