0
Viktminskning

Vilken diet följer jag?

Titt som tätt så får jag frågor från er läsare i kommentarer här på bloggen eller i mail. Ofta svarar jag till personen direkt men ibland, när det är frågor som jag tror kan intressera fler, så lyfter jag dem här. I helgen damp just en sån fråga ner i min inbox:

Stinas fråga: Jag är nyfiken på hur du äter, dvs vilken diet du följer? Ibland tänker jag att det är lchf men så lägger du upp recept med dadlar och bananer och det är ju inte lchf eller hur? Hur skulle du själv beskriva din diet?

Ja, hur/vad äter jag egentligen? Vilken diet följer jag? Följer jag ens en diet? Varför har jag valt att äta så här? Många frågor som jag tänkte försöka förklara lite bättre för er.

Några av alla recept som du kan hitta här på bloggen.

 

Min historia och relation till mat

Alla av er kanske inte riktigt vet om min bakgrund så jag tänkte börja där. Som barn hade jag alltid lite extra hull och älskade kakor, godis och annat sött. Vikten ökade stadigt och det blev en ond cirkel. Jag hade ett enormt sötsug som jag inte kunde stå emot och jag utvecklade ett osunt förhållande till mat där känslor starkt styrde mig. Jag åt för att mysa, för att fira, för att trösta, för sällskap, och så vidare.  Jag vägde som mest hösten 2001 så jag precis hade tagit studenten.

jagstudenten

Då bestämde jag mig för att så här ville jag inte fortsätta och under lite knappt 1 år så gick jag ner ca 35 kg. Jag började träna, tänkte på vad jag åt och mitt intresse för hälsa väcktes. Att se siffrorna på vågen minska och känna hur kläderna  satt lösare och lösare blev en enorm motivation. Sedan dess har hälsa, kost och träning varit en stor del av mitt liv. På grund av min historia så kommer jag aldrig att kunna släppa mitt vikt-kämpande. Om jag inte vill gå upp i vikt så måste jag hela tiden tänka på vad jag äter och att röra på mig. Om man har varit överviktig som ung, under tiden som man växer, så ligger detta som ett starkt minne i kroppen som hela tiden strävar efter att komma tillbaka dit. Under åren som man växer så ökar antalet fettceller i kroppen och om man är överviktig som barn så har man betydligt fler fettceller än någon som är normal-viktig. När man sen går ner så minskar inte antalet fettceller utan det som händer är att de ”svälter”. Jag har alltså massa fettceller som tar varje chans de får att gotta till sig och svälla upp igen. Om ens övervikt kommer när man är vuxen så händer inte det här att man får fler fettceller utan det händer bara under åren som man växer.

2001 tog jag ett beslut och jag lovade mig själv att aldrig aldrig aldrig låta vikten rusa iväg igen och jag är fantastiskt stolt över mig själv att jag lyckats hålla min ”nya” vikt. I 15 år nu, och genom två graviditeter, har jag lyckats hålla min vikt stabil. Men det har inte gjort sig själv den saken är klar och jag måste hela tiden arbeta för att hålla mig normalviktig. Ett eget inlägg om året då jag gick ner i vikt kommer senare under sommaren.

Följer jag nån diet då?

Jag vill själv inte säga att jag äter någon diet. Jag har hittat mig fram till en kosthållning som fungerar för mig och jag vill inte sätta en stämpel på den. Ordet diet får mig att tänka på något kortsiktigt som man håller i under en begränsad period för att till exempel gå ner i vikt för att sen återgå till sin ”vanliga” mat. Detta är en livsstil för mig och for life. Det är denna inställning som genomsyrar all min kostrådgivning. Jag tror inte på quick fix utan jag tror på att man måste hitta ett sätt som funkar på lång sikt. 

Läs mer:

>> Om Annika 

>> Kostrådgivning för privatpersoner

>> Clean28 – mitt kostprogram för viktminskning

Men om jag skulle sätta en stämpel på hur jag äter så skulle jag närmast likna det vid en lågkolhydratkost. Jag äter kolhydrater från grönsaker, bär och någon enstaka frukt då och då. Ibland äter jag lite rotfrukter och ibland slinker någon potatis ner. Jag försöker äta lite i perioder för att kroppen inte ska ”fastna” och vänja sig. Detta kallas periodisering. Just nu äter jag en ganska strikt lågkolhydratkost efter att ha ätit mer kolhydrater under en period. Det är egentligen den kost som min kropp mår bäst av och mitt sötsug hålls i schack och jag håller mig mätt och nöjd. Det är även mindre kolhydrater och mer hälsosamt fett som gör min ibs-mage gladast.

Läs mer:

>> Blir man tjock av frukt?

All mat som jag lagar här hemma är fri från gluten och socker och när jag håller nere på kolhydraterna så lägger Henrik och barnen ibland till extra i form av potatis, frukt eller glutenfria spannmål som ris. I förskolan äter mina barn ”vanlig” mat men här hemma är all mat i vardagen fri från gluten och socker.

 

 

Bananplättar - en av barnens favoriter

Bananplättar – en av barnens favoriter

 

Varför glutenfritt?

Jag började med glutenfritt för att min ibs-mage mår bra av det. Sen har min övertygen växt allt ju mer jag har läst och just farorna med gluten var något som jag fick lära mig mycket om under min utbildning till kostrådgivare

Läs mer:

>> Varför undvika gluten?

>> Varför jag väljer bort gluten och socker och hur jag mår när jag ”fuskar”

 

Varför fokus på clean?

När jag blev mamma så fick mitt intresse för kost och hälsa en ny infallsvinkel. Det handlade inte längre enbart om kalorier och att inte gå upp i vikt. Nu ville jag ge mina barn den absolut bästa starten i livet och ge dem näringsrik och bra mat samt ge dem ett sunt förhållningssätt till mat. Jag vill att det ska sitta i ryggmärgen på dem att riktig mat lagar man själv av råvaror och köper inte i färgglada paket med en skrämmande lång hållbarhet. Jag har inga förbud mot socker för dem och de får äta tårta på kalas och glass på Liseberg och så vidare men jag är väldigt noga med att skilja på vardag och fest. Jag pratar ofta med min 6åring om att kroppen behöver rätt bränsle för att orka springa, vara stark och hålla sig frisk.

Läs mer:

>> Vad är clean eating?

Det var ett försök till svar på Stinas fråga. Jag hoppas att jag fick fram mina tankar på ett begripligt sätt. Om du har en fråga som du undrar över så lämna en kommentar till inlägget eller maila mig på annika@cleaneatingbyannika.se så kanske det blir din fråga som jag lyfter nästa gång.

  • Reply
    Helen
    27 juni, 2016 at 10:37

    Tycker du har ett sunt förhållningssätt till mat. Så här hade jag också velat leva. Kämpar på men faller i djupa dalar allt som oftast.
    Bra och inspirerande inlägg.

    • Reply
      admin
      28 juni, 2016 at 07:46

      Tack! Jag har också mina toppar och dalar men ju längre man kämpa på desto fler blir topparna och dalarna färre. Lycka till!

  • Reply
    Nisse Hult
    29 juni, 2016 at 07:38

    Hej Annika
    Men är det inte ett insnöat tänkande att komma med fråga likt ” vilken diet följer du osv”?
    När det i själva verket bara handlar om att äta ren mat, träna, skippa att stoppa skräp genom munnen som gör
    dig krasslig/sjuk.
    Men idag är det ju lönsamt för en stor industri i landet att folk gör just det dom inte borde göra.
    Göra borde innebära att jobba för den enda hälsa och kropp dom har.
    I friska starka individer finns inga pengar att mjölka ut vilket det däremot gör i det motsatta.
    Och med allas godas minne dessutom. BNP gudbevars.
    För hur skulle de se ut om folk tog tag i sitt liv.
    Vad skulle vården, dietister, pillermaffian, socker/mjölsäljande butiker etc. göra utan kunder?

    • Reply
      admin
      30 juni, 2016 at 09:36

      Kanske kan det kännas så för en person som har ”landat” i sin kost och hittat vad som fungerar. Men jag tror att det är många som famlar där ute så det hörs så mycket idag från olika håll och man vet inte riktigt själv vad man ska tro på. Då tror jag att det är en trygghet att välja en diet och följa den. Sedan tror jag att många när man känner sig trygg testar sig fram lite grann och hittar sin egen väg.

Leave a Reply