Annikas antiinflammatoriska kostråd

Olika namn för socker

Om du vill ha koll på hur mycket socker du får i dig via det du äter, så är det (tyvärr) inte så lätt att det bara är att vända på paketen eller påsen och leta efter ordet socker på innehållsförteckningen.

Socker går nämligen under många olika namn. Dels skiljer de olika sorterna sig åt lite men dels så är det en helt annan anledning som ligger bakom de olika namnen för det på innehållsförteckningen.

Det är nämligen så att ingredienserna på en innehållsförteckning kommer i fallande ordning efter hur mycket som finns i produkten. Dvs det som det finns mest av kommer först och det som det finns minst av kommer sist.

Om allt socker klumpas ihop i en post, under ett namn, så hamnar det högre upp på innehållsförteckningen än om de delas upp under mindre namn. Plus att tillverkarna kanske också hoppas på att några namn för socker går obemärkt förbi under din radar.

Därför viktigt att ha koll på vilka namn som faktiskt döljer socker.

innehållsförteckning

Frukost, laktos, sackaros med flera

Innan vi går in på namnen, så vill jag tipsa om att läsa ett äldre inlägg där jag berättade om olika former av socker. Läs gärna inlägget Olika former av socker innan du fortsätter läsa här.

socker olika former

Lista – olika namn för socker

Listan här nedanför är inte komplett och det finns fler namn, men den innehåller många av de namn som ofta används. Är alla dåliga och bör undvikas till varje pris? Fortsätt läsa så får du min syn på det hela.

  • Agavenektar
  • Agavesirap
  • Betsocker
  • Dadelsirap
  • Dextros
  • Druvsocker
  • Farinsocker
  • Florsocker
  • Fruktos
  • Fruktsocker (ren fruktos)
  • Glukos-fruktossirap och fruktos-glukossirap
  • Honung
  • Invertsocker
  • Invertsockersirap
  • Kokossocker
  • Lönnsirap
  • Majssirap
  • Maltos
  • Maltsirap
  • Melass
  • Palmsocker
  • Rörsocker
  • Sackaros
  • Sirap
  • Socker (50 % fruktos)
  • Stärkelsefruktossirap

Är det noll socker man ska ha som mål?

Jag är av princip emot total-förbud och noll-tolerans. Det skapar bara negativa tankar som alltför lätt leder till stress, negativa tankar och känsla av misslyckade när man oundvikligen misslyckas med att leva upp till sina strikta regler.

OBS! Nu talar jag om friska personer som inte lider av ett sockerberoende.

Jag anser att söta smaker och mat inte hör ihop. Se till att undvika matprodukter med tillsatt socker i så kommer du långt. Men på helgen eller vid speciella tillfällen så finns det inget fel i att njuta av något med söt smak. Se bara till att välja dina tillfällen med omsorg och se till att det verkligen är värt det. Och njut då utan dåligt samvete.

Är socker alltid socker?

Ja är alla saker på listan ovan samma sak? Svaret är både ja och nej. Kroppen känner ingen direkt skillnad och påverkan i kroppen blir i grunden den samma.

Men som alltid är det inte svart eller vitt. Honung för till exempel med sig mineraler och närings som inte raffinerat rör- eller betsocker gör.

Även mängd och dosering är viktig. Honung kanske du har en tesked i kvällsteet eller att du äter fruktsocker från en banan. Då får du i dig näring, fiber och i en begränsad mängd. Jämför det med tillsatt frukost i läsk som vissa av oss dricker litervis av.

Vad är dina tankar kring det här med socker? Har du någon gång upptäckt det i en produkt där det verkligen inte hör hemma? Dela gärna med dig i kommentarerna.

annika malm

Nyhetsbrev

Annat som kan intressera

Inga kommentarer

Lämna ett svar