Hej finingar!
Hoppas du har haft en fin måndag! Jag har varit så himla glad och pepp idag. Jag har nämligen bestämt mig att våga ta tag i något som jag länge drömt om. Det började växa inom mig för ca 1-1,5 år sedan men kändes länge som något omöjligt och orealistiskt. Men nu har jag alltså bestämt mig för att tuta och köra. Jag ska börja träna crossfit. Tjoho!

Jag la mitt vanliga träningsupplägg åt sidan idag och körde istället ett cirkelpass där funktionell stryka varvades med flås. Typ nybörjar-crossfit. Mer om det längre ner men först om lite varför jag snöat in så på crossfit.

crossfit cirkelträning

clean eating by annika

VARFÖR CROSSFIT?

Kombon av styrka och flås känns så klockren tycker jag. Särskilt då funktionell styrka som det handlar om i crossfit. Det känns som det ultimata sättet att träna kroppen för styrka, ork och smidighet.
När jag utbildade mig till kostrådgivare så läste vi en hel del som träning och naturliga rörelsemönster. Helt enkelt hur våra kroppar är designade för att röra på sig. Kort sammanfattat kan man säga att vi människor är designade för att:

  • Långsam rörelse över längre tid (promenader, bergsvandring osv)
  • Korta spurter (sprinter, rusher, intervaller)
  • Funktionell styrketräning (baserad på grundövningarna benböj, marklyft, utfall, drag och press)

Det är så vi har rört oss rent evolutionärt. Våra förfäder vandrade långt och länge och en av människans styrkor är ju just att vi är så sega och kan trötta ut jaktbyten genom att jaga dem till utmattning. Sedan har vi ibland för att undvika fara behövt göra kortare spurter. Till exempel sprinta för att fly undan ett rovdjur. Därutöver så har vi lyft saker från marken, pressat uppåt och rört oss enligt vårt grundrörelsemönster.

Det är så knas att stå och nöta cardio i timvis eller träna biceps som isolerad muskel. Det är inte så det är tänkt att vara. Som jag själv just nu gör, tränar inför att springa en halvmara, är ju rent vansinnigt egentligen sett till hälsa. Nu vill jag ju så gärna ha den där medaljen i maj så jag fortsätter så klart enligt plan men så vidare sunt skulle jag inte vilja säga att det är. Efter Göteborgsvarvet så blir det snarare mer av intervallöpning för min del.

STARKA TJEJER – FINNS DET NÅGOT SNYGGARE?

Jag har alltid tyckt att starka tjejer och kvinnor är extremt attraktivt. För mig signalerar det driv och ambition. En stark kvinnar klarar sig själv, fixar det hon vill och är ingen man sätter sig på. Girl power liksom.

Om jag i stycket ovan hade ett evolutionärt och hälso-tänk så är jag här 100 % ytlig. Det står jag för. Jag står för att starka tjejer är extremt snyggt och vältränade crossfit-kroppar är enligt mig bland det snyggaste som finns.

Jag känner så här – hur coolt hade det inte varit om jag, som när jag var i mitt livs sämsta form (vid 19 år) vägde runt 40 kg mer än idag och inte ens orkade springa 400 m, var i mitt livs form när jag fyller 40 om några år? Alltså det ger mig sån pepp och jag blir så jäkla stolt över mig själv, det jag gjort och de mål och ambitioner som jag har.

crossfit cirkelträning

VARFÖR JAG FEGAT

Ända sedan skolgympa-tiden så har jag haft en liten röst inom mig som hela tiden sagt att jag är för klen, för tung, för långsam och så vidare. Det där med att alltid bli vald sist när det skulle delas in i lag, det sätter sig det där. Och har man en gång haft de där tankemönstren, så är de svåra att bli av med. Kanske känner du igen det?

Det är helt enkelt den där rösten som fått mig att tvivla och tänka att jag är för klen, för tung, för osmidig och så vidare. Jag har inte vågat testa och gå utanför min trygga zon (läs gymmet och spinningcykeln). Spinning är jag grym på, det vet jag. Bra teknik och bra flås. I gymmet kan jag välja de övningar jag känner mig trygg med och så vidare.

VARFÖR DET NU ÄNTLIGEN ÄR DAGS

Det senaste halvåret och suget efter crossfit växt ännu mer. Jag följer många crossfit-konton på instagram, kollar filmer på youtube och Netflix och suget bara ökar och ökar. I helgen till exempel såg jag en dokumentär på Netflix om crossfit och jag insåg att jag bara måste testa. Jag kan inte bara låta tiden gå och inte våga testa.

Jag satte upp som mål att jag under 2018 skulle ta mig till den lokala crossfitboxen och testa ett pass. Jag tror på attraktionslagen och på tecken från universium. Inte så flummigt som det låter. Jag tror helt enkelt att om man verkligen vill något och visualiserar det, så kommer universum att lösa så att det händer. Du har väl läst boken The Secret? Och jag fick ännu ett bevis på att attraktionslagen fungerar då jag i helgen fick en personlig inbjudan till crossfit boxen här i Stenungsund. Så den den 31 januari så smäller det!

FÖRSTA STEGET

Hela historien ovan är anledningen till att jag vaknade så pepp och glad idag. Och mitt vanliga träningspass med trygga “10 reps i 3 set”-upplägg fick stryka på foten. Jag satte snabbt ihop ett eget cirkelpass med fokus på funktionell träning liknande crossfit och körde det på lunchen. Så kul och svetten rann av mig! Mer sånt här blir det definitivt framöver.

Om du vill testa mitt pass så ser du det nedanför.

crossfit cirkelträning

SVETTIGT CIRKELPASS MED 5 ENKLA ÖVNINGAR

Du ser övningarna nedanför och jag körde varje övning 10 gånger och i 3 varv. Övningarna är länkar till filmer på visar hur du utför övningarna.

Kör så många varv du hinner vill och orkar. Du tränar stora muskelgrupper och får upp ett skönt flås. Om det inte är jobbigt – öka vikterna och tempot. Jag avlutade med att köra ett gäng med marklyft och roddövningar.

Tränar du crossfit? Eller vad har du för favoritträning? Dela gärna med dig i kommentarerna. En sak till innan jag går – efter mitt inlägg om saker att tänka på kring proteinpulver förra veckan, så har jag fått massvis med frågor om förslag på bra fabrikat. Och jag vill bara säga att ett sådant inlägg är planerat till onsdag så kika in här igen då om inte innan.

clean eating by annika