Äntligen har jag lyckats med ett brödrecept som går hem hos Nils och Ebba! Mina barn är helt klart min strängaste jury och brutalt ärliga i sina omdömen om maten jag lagar. Jag har länge kämpat med att baka ett bröd som faller dem i smaken och som får tumme upp. Utöver dagens recept, så är det faktiskt bara mitt fröknäcke och mina ostplättar som fått deras godkännande. Nils gillade mina zucchini-frallor också. Tills han såg att det var något grönt i alltså.

Men de här har alltså fått deras godkännande och har ätits till mellanmål och frukost flera dagar i rad här hemma nu. Ska faktiskt göra en ny omgång redan i eftermiddag. Ett höjdar-recept med andra ord.

Tankar om kikärtsbrödet

Det finns flera varianter av bönbröd på nätet. Vem som först kom på idéen med att ha kikärtor och andra bönor som bas i bröd är svårt att säga. Bland annat finns det recept som delas som ett viktväktar-recept men det finns även inom andra grupper och på instagram. Det finns även recept på liknande former av bröd på många internationella bloggar och hemsidor.

När jag bakade mina frallor så gjorde jag min egen variant med inspiration från andra recept som jag läst. Jag valde kikärtor för det är den smak jag gillar i bröd, plättar med mera. Det finns som sagt en uppsjö med olika recept och vem som ska ges äran för den briljanta idén är svårt att säga. Jag är bara glad och tacksam för recepten som finns och gjorde därför min variant för att också bidra.

kikärtsfrallor glutenfri kikärtsbröd

kikärtsfrallor glutenfri kikärtsbröd

 

Kikärtsfrallor – bröd utan gluten & mjölk

En sak som jag gillar extra mycket med det här brödet är att det innehåller extra protein. Proteinet kommer från ägg och kikärtor. Brödet består faktiskt till hela 30 % protein och ca 6 gr per bröd. Inte illa alls.

Lästips!

>> Bra källor till vegetabiliskt protein

Bönor är något jag börjat experimentera med allt mer. Linser fixar inte min mage alls och därför har jag även tidigare haft ganska stor respekt för bönor och för det mesta undvikit dem. Men nu har jag som sagt testat och märkt att min mage fixar bönor men inte linser. Någon som upplever samma?

Riktigt glad nu när jag har massa nya ideér på recept med bönor att testa. Men tillbaka till receptet då! Jag gjorde 5 frallor och tyckte det blev lagom storlek på dem. De sväller upp och blir mjuka och saftiga.

Du behöver:

  • ca 200-250 gr kokta kikärtor (jag använde köpta)
  • 3 ägg
  • 1 msk äppelcidervinäger
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 nypa salt
  • 2 msk fiberhusk

Gör så här:

  1. Häll av och skölj kikärtorna.
  2. Häll kikärtorna i en bunke och mixa slätt med en stavmixer.
  3. Ha i äggen och mixa igen tills allt blandats.
  4. Tillsätt övriga ingredienser och blanda. Kommer vara en ganska blöt och rinnig smet.
  5. Låt stå och vila i 5-10 minuter. Husken kommer att svälla och göra så att smeten tjockar. Tillsätt ev lite mer husk.
  6. Forma sedan frallor med blöta händer. Degen ska fortfarande vara lös men formbar med blöta händer.
  7. Lägg på en plåt och strö över eventuell topping. Jag strödde över lite chiafrö.
  8. Grädda i ca 30 min i ugnen på 200 grader. Ha extra koll på brödet under de sista 10 minuterna så att det inte bränns.

kikärtsfrallor glutenfri kikärtsbröd

Jag får alltid frågor om hållbarhet och min första omgång tog slut på 2 dagar och det var i alla fall inget som helst problem och de höll sig mjuka. Om du vet att du inte kommer att äta upp dem inom de närmsta dagarna så rekommenderar jag att frysa dem.

Jag hoppas att du gillar receptet och dela gärna tips och tankar i kommentarerna nedan.

Om du gillar det jag delar med mig av, så hade det gjort mig jätteglad om du följde mig gärna på Facebook och Instagram. Jag delar också tips och inspiration på Youtube där du kan prenumerera gratis för att inte missa något. Veckobrev har jag också som kommer varje fredag med tips, recept och erbjudanden. Du prenumerera enkelt via denna länk och kan när som helst enkelt avsluta din prenumeration.

clean eating by annika