Jag har ju den senaste tiden haft en liten serie med inlägg där jag har berättat mer om de tips som funkar bäst för mig när det gäller att hitta motivation och att hålla den vid liv (men även hur man gör när det är som bortblåst). För min egna del har jag använt med till att gå ner i vikt men de kan i princip användas till vilken typ av livsstilsförändring som helst som att börja träna, sluta röka och så vidare.

De tidigare inläggen kan du läsa här, här, här, här  och här.

Jag vet inte om jag egentligen kan kalla det här avslutande tipset för ett egentligen tips. Det är mer ett sätt att tänka, men here goes!

Tips nr 5

Som sagt, hur du tänker, det är så viktigt. Ditt undermedvetna lyssnar hela tiden till dina tankar och om du tänker tankar som att du inte kommer att lyckas så är det tyvärr lätt så att det blir en självuppfyllande profetia. Detta är ingen enkel grej. Det är tvärtom skitsvårt. Jag har alltid varit en sån person som lättare tänkt negativt än positivt och jag skulle inte säga att jag är i mål än, men det har helt klart blivit bättre. Det är inget som gör sig självt utan det krävs att man medvetet arbetar med sina tankar.

Så när det kommer till att kämpa med att förändra något i sitt liv så är det så enkelt att vi hänger upp oss och ältar misstagen och inte ser allt vi gjort bra. Om det handlar om viktminskning, säg att du ätit bra hela veckan men så på lördagkväll, då trillar du dit. Vad är det då kring den veckan som går runt runt i huvudet? Jo hur dåligt du är som misslyckades och inte kunde stå emot där på kvällen. Men allt bra och alla rätta val du gjort under måndag, tisdag, onsdag, torsdag och fredag – de struntar vi helt i. Visst är det korkat? Träna dig istället att säga ”ok, det där var inte så bra men gjort är gjort och jag har gjort så mycket annat bra så nu hoppas vi upp i sadeln igen och kämpar vidare”. Var snäll mot dig själv! Good enough räcker. 80 % rätt 20 % fel tar du ändå åt rätt håll och närmare ditt mål.

Var snäll mot dig själv! Var din bästa vän. Peppa, stötta och förlåt.