banner annonslänk bodystore


Chiasylt är något jag mer eller mindre alltid har hemma. Gott på både gröten till frukost och kvargen till mellanmål. Jag brukar göra ganska så rejäla satser och fryser in. Tar sedan fram en burk i taget.

chiasylt

Chiafrö – ett näringsrikt frö

Chiafrö består till en tredjedel av essentiella fettsyror. Bland annat linolensyra som är den vegetabiliska formen av omega-3. Det lilla fröet är innehåller även vegetabiliskt protein och mineraler som magneisum, klacium och zink.

Jag köper mina chiafrön från Bodystore. Där brukar jag även beställa vaniljpulver som är gott i chiasylt. Vill du söta din sylt så rekommenderar jag björksocker. Det är ett sötningsmedel med naturligt ursprung och som är snällt mot blodsockret. Läs gärna mitt inlägg Björksocker – baka utan socker.

Chiasylt med hallon och vanilj

Ingredienser

  • 3 dl hallon, färska eller frysta
  • 1,5 dl vatten
  • 4 msk chiafrö
  • 1 tsk vaniljpulver
  • lite saft från pressad citron
  • ev söting, till exempel björksocker

Instruktioner

  • Lägg bär och vatten i en kastull och låt koka upp.
  • Tillsätt vaniljpulver, chiafrö och eventuell sötning.Låt småkoka under en stund till det börjat tjockna lite.
  • Sylten kommer fortsätta att tjockna när den svalnar.
  • Häll upp i rena burkar och låt svalna.

När jag ska fylla på mitt skafferi med bra råvaror så beställer jag från Bodystore. Länkarna ovan tar dig direkt dit och till mina favoriter. Besök även gärna min butikssida hos Bodystore där alla mina favoriter finns.

signatur annika malm clean eating