Känner du att du skulle vilja eller borde ta tag i din kost? Äta lite bättre? Göra bättre val? Men motivationen finns inte. Inte idag. Inte nu. Känner du igen dig? Du vet precis vad du borde äta för att bli piggare eller för att jeansen ska bli lite lösare. Men ändå äter du inte så. Även om du egentligen vill. Varför är det så?

Ibland är det som om man går runt och väntar på att motivationen ska komma. Rätt tillfälle att starta när allt bara flyter på och man är så motiverad att det nästan rinner över. Men vad är rätt tillfälle? Kommer någonsin rätt tillfälle?

Vissa säger att istället för att vänta på rätt tillfälle så ska man ta sig i kragen. Skärpa till sig. Just do it. Är det bättre? Hur länge orkar man ta sig i den där kragen?

Idag tänkte jag dela med mig av mina tankar kring det här med motivation och att nå sina mål.

 

3 bilder i rad

 

Hur ska man göra då för att få till den där motivationen? Personligen tror jag inte på att vänta på att den ska komma. Visst kan det finnas tillfällen i livet då man har ett varför som man känner extra starkt för. Så var det för mig när min resa började. Jag var så trött på att vara överviktig. Inte hitta kläder som passade. Aldrig orka lika mycket som mina vänner. Aldrig känna att min utsida matchade min insida. Jag hade fått nog, jag ville inte fortsätta så,  Men de gånger i livet då vi får det där extra starka varför är inte särskilt ofta. 

Det där med att ta sig i kragen tror jag absolut kan fungera. Men bara på kort sikt. Det är inget som man orkar hålla på mig under lång tid. Tänker jag.

Mitt råd för att bli motiverad är att istället sätta sig ner och göra en analys. Tänk igen. Reflektera. Vad gör du idag? Varför? Vad vill du göra? Varför?

Skriv ner hur din kost ser ut i dagsläget. För till exempel matdagbok i en veckas tid där du skriver ner allt som du äter. Även den där chokladbiten som slank ner på eftermiddagen. Var ärlig. Annars kan det lika gärna kvitta.

Funder sen på varför du äter som du gör. Rutin? Brist på rutin? Hur mår du av den här kosten? Varför åt du den där chokladbiten? 

Svaren som du får ger dig insikt kring dina beteenden som du kan behöva för att skapa motivation. Kanske blir det tydligt för dig att din kost går på rutin. Att du äter ”fel” när du är stressad eller har ätit för lite tidigare på dagen. Kanske äter du för att du är uttråkad.

Hur skulle du vilja att din matvecka såg ut? Var realistisk. Vad skulle fungera för dig och hjälpa dig må bättre och bli piggare? Vad behövs förändras för att ta dig från dagsläget till dit? 

Hur ska du göra de förändringarna? Vilken förändring får störst effekt? Börja med den. Om du äter en bättre frukost varje dag och ser till att få i dig en ordentlig lunch – kan det hjälpa ditt sötsug under eftermiddagen? Testa. Utvärdera.

Ta dig tid att regelbundet fundera över varför du gör som du gör. Vilka konsekvenser det får. Justera. Förbättra. Utvärdera.

Var snäll mot dig själv. Allt måste inte bli perfekt över en natt. Sätt realistiska mål. Hjälp dig själv att lyckas. Reflektera och känn dig nöjd och stolt över varje liten förändring i rätt riktning och njut av känslan av hur det får dig att må. 

Var ärlig mot dig själv. Se över ditt nu-läge. Ta små steg mot ditt mål. Sträck på dig och klappa dig själv på axeln för varje gång du gör det rätt. Förlåt dig själv för de gånger det inte blir helt perfekt. Du är trots allt bara människa som alla vi andra. Låt det bli din motivation och skapa en hållbar rutin istället för en ohållbar och stressad vardag med mål som är omöjliga att nå.

Du är den viktigaste personen i ditt liv. Glöm inte det. Du är värd att må så bra du bara kan men du ska inte stressa sönder dig själv på kuppen.

blombukett