Annikas antiinflammatoriska kostråd

Tecken på ett ohälsosamt förhållande till mat

Det här med kost är inte lätt. När går egentligen ambitionen om att vara hälsosam, över till att vara ohälsosam? Hur hittar man balans?

Jag har sedan jag var barn, kopplat ätande till känslor och under åren utvecklat ett periodvis extremt svart-vitt förhållande till mat. Det är bra. Det är dåligt. Bara äta bra. Äter jag dåligt så är jag dålig. Tankar som rent objektivt är urlöjliga men som i ens huvud kan vara fullt logiska.

Det är egentligen först det senaste året som jag egentligen släppt på det svart-vita och försökt hitta en mer hälsosam gråskala som passar mig. Vi är alla unika och min gråskala passar inte dig. Utan vi måste alla hitta vår egen. Miljoner nyanser av grått.

annika malm

När det svart-vita blir en måttstock som gör att vi känner oss otillräckliga eller som hindrar oss från att leva sociala liv – då är vi illa ute.

Jag är ett stort fan av Olga Rönnberg. Älskar hennes brutala ärlighet och att hon skippar allt bull shit. Jag har flera av hennes böcker hemma, bland annat Olgas Mat (annonslänk) som jag verkligen kan rekommendera. Utöver recept så finns massvis med kloka tankar och råd kring förhållande till mat och hälsa.

I just den boken listar hon 5 punkter, eller varningsklockor, att se upp med just när det kommer till mat och hälsa. Jag älskar dem och tycker att de är klockrena. Vad tycker du?

annika malm

5 varningsklockor och tecken på ett ohälsosamt förhållande till mat

  • Dead lines. Du har alltid dead lines tills när du ska vara i en viss form, må på ett visst sätt, eller nå en viss vikt. Du lever livet som ett ständigt hälsoprojekt. Du skapar ingen livsstil utan letar ständigt nya upplägg och skapar nya projekt.
  • Alltid på diet. Du är alltid på diet. Enda månaden periodisk fasta, nästa lchf för att därefter testa ViktVäktarna.
  • Svart eller vitt. Du ser allt som dåligt eller bra, svart eller vitt.
  • 100 % perfekt. Allt du äter måste vara från listan med bra mat. Allt ska vara perfekt och spot on, annars har du misslyckats och måste skapa ett nytt projekt.
  • Litar inte på dig själv. Du litar inte på dig själv att klara av maten vid sociala situationer utanför din kontroll. Till exempel semester, bröllop och så vidare. Ångesten när du inte har kontroll.
clean eating by annika

Hur känner du? Håller du med? Eller inte? Känner du igen dig i något? Dela gärna med dig i kommentarerna.

clean eating by annika

Nyhetsbrev

Annat som kan intressera

Inga kommentarer

Lämna ett svar