Igår delade jag ett recept på bolognese baserad på vegetarisk färs. Efter det så fick jag ett gäng med meddelanden med frågor om hur man ska/kan tänka när man väljer vegetarisk färs. Den frågan tänkte jag försöka att besvara här idag. Jag kommer att ge min syn på det hela och hur jag personligen resonerar. Kommentera gärna eller ställ följdfrågor i kommentarerna.

vegetarisk bolognese köttfärssås

Mina tankar kring att välja vegetariskt

Först och främst så har jag full respekt för vilja välja vegetariska alternativ och försöker själv att äta mer vegetariskt. Men jag anser att det valet bör grundas i etiska och miljömässiga ställningstaganden. Rent näringsmässigt, så är är vi människor anpassade för att äta kött och det är därför det mest näringsrika valet för oss. När vi plockar bort eller drar ner på kött så finns risken att vi får brist på till exempel järn och essentiella aminosyror.

Problemet är ju att så som vår köttproduktion ser ut på en del håll, inte är hållbar och etiskt försvarbar.

Det jag vill ha sagt är att jag gärna uppmuntrar till att äta mer vegetariskt av etiska och miljömässiga skäl, men det som från vissa håll sägs om att det är “nyttigare” eller mer näringsmässigt bra för oss, håller jag personligen inte med om.

vegetarisk färs

Att tänka på när du väljer vegetarisk färs

Läs innehållsförteckningen

Som men alla mat som du köper, är mitt råd i grunden att välja mat med så få ingredienser som möjligt. Ta för vana att vända på förpackningen och läsa innehållsförteckningen. Läs igenom och avgör om det är en produkt som känns ok/rimlig för dig eller inte. Läs gärna mitt tidigare inlägg om att läsa innehållsförteckningar.

Quorn

Quorn är en produkt som jag personligen väljer bort. Det är för att quorn framställs i laboratorium på ett väldigt kemiskt sätt som jag ställer mig tveksam till. För att quorn ska vara aptitligt så tillsätts ofta även tillsatser och smakämnen.

Du kan läsa mer om quorn och hur det framställs, på Äkta Vara.

Tofu

Tofu och soja är ett mer naturligt alternativ till quorn och baseras på sojabönor. Med ”mer naturligt” menar jag mindre tillsatser och hur produkten framställs. Jag vet att många idag är tveksamma till soja på grund av att de innehåller något som kallas för fyto-östrogen som kroppen kan uppfatta som östrogen och att det därmed kan leda till hormonell obalans.

Jag har läst på mycket i frågan och har bytt från att välja bort soja till att känna att det ändå är ok. Det finns mycket forskning som menar att de mängder som är rimliga att äta, inte har någon risk alls för hormonell påverkan. Om man vill välja bort kött så är soja ett bra val anser jag. Inte lika kemiskt som quorn och innehåller fullvärdigt protein.

Jag hoppas att du känner att mina tips gav dig lite mer ”kött på benen” för att göra val som känns bra för dig. Lämna gärna kommentarer med dina frågor eller tankar.

clean eating by annika

 

 

Följ mig på Instagram för daglig inspiration till god och enkel mat 
Gilla mig på Facebook för att fylla flödet med recepttips
Prenumerera på min youtube-kanal för mina enkla filmrecept
Följ mig på Bloglovin’ för att spara recept och inte missa nya inlägg