Ägg – jag älskar ägg. Kokt ägg rakt upp och ner ganska inte är det mest spännande alla gånger men ägg går ju att variera i oändlighet. Omelett, äggröra, pannkakor, som pålägg, ja listan kan göras lång. Jag äter ägg dagligen. Det slinker alltid ner minst 1 ägg och ofta upp emot 5 st. Du vet väl att modern forskning tydligt motbevisar den gamla tron att ägg och kolesterol är farligt?

Läs mer:

>> Livsmedelsverket – ägg är inte farligt!

5anledningarattätaägg

Superfood, hälsobomb och variationsriks till tusen. Det finns många anledningar till att ha ägg som en del av sin kost. Här har jag sammanfattat 5 bra anledningar. Så utan inbördes ordning…

5 anledningar att äta ägg dagligen

  • Ägg är ett vitaminpiller i naturlig portionsförpackning. Inte nog med att ett ägg innehåller 7-8 gr mättande protein så innehåller även ägget alla viktiga (fullvärdiga) aminosyror som kroppen behöver. Aminosyror är delar av protein kan man säga. De delas upp i fullvärdiga och icke-fullvärdiga. Kroppen måste få en viss mängd av de fullvärdiga för att fungera. Fullvärdigt aminosyror finns enbart i animaliska produkter medan protein i till exempel baljväxter och nötter är så kallas icke-fullvärdigt protein. Nyttigt det också men på andra sätt. Utöver det så innehåller ägg alla, ja a l l a, vitaminer vi behöver förutom c-vitamin. Tvättäkta superfood med andra ord.

              Läs mer:

         >> Annikas lilla amino-skola

  • Genom att äta ett normalstort ägg varje dag så ser du till att få i dig mer än 1/3 av dagsbehovet av selen, vitamin E och b12. Alla oerhört viktigt för vår sköldkörtel och ämnesomsättning. Och plocka inte bort gulan för det är där de flesta vitaminer och antioxidanter finns.
äggpåfröknäcke

Kokt ägg på en skiva fröknäcks – enkelt och gott

  • Smart och miljövänligt förpackat. Ett ägg är som sagt nästan en komplett måltid och kommer förpackad både smart och miljövänligt. Inte många förpackningar som bara är att återvinna på komposten. 
  • Full av antioxidanter. Utöver alla andra nyttigheter så är ett ägg fullt av viktiga antioxidanter som e-vitamin, selen, lutein och ß-karoten. Antioxidanter hjälper kroppen att bekämpa så kallade fria radikaler som angriper våra celler.
  • Har du ägg hemma så kan du alltid snabbt få fram bra mat på bordet. Omelett, pannkakor, äggröra, paj, ja ägg är basen i mycket som är både gott och nyttigt. Mot slutet av inlägget hittar du några av mina favorit-recept med ägg som bas.

Skillnad på ägg och ägg

Detta är en sak som jag vill lyfta och som jag känner är oerhört viktig. Det är skillnad på ägg och ägg. En höna som inte får bra och lever under bra och naturliga förutsättningar mår så klart inte bra och hennes ägg går inte att jämföra med äggen som läggs av en frisk och glad höna. För att jag ska kunna njuta av ägg och alla dess hälsofördelar så är det viktigt för mig att visa respekt och veta att hönsen har mått bra. 

Jag vill inte att hönorna ska behöva trängas i små små burar och inte få se naturligt solljus under hela sin livsstid eller att de ska ses som förbrukade så snart deras värp-takt börjar avta. Men tyvärr är det fallet i många hönseri. Jag rekommenderar alltid att köpa ekologiska ägg. Jag inser att de är dyrare men de är både mer näringsrika och du kan lita på att hönan har levt bra. Ät hellre 1 eko-ägg än 2-3 icke-ekologiska.

Jag har den fantastiska möjligheten att få ägg av mina föräldrar som har höns. Det är något som jag uppskattar något oerhört och inser vilken lyx det är. De äggen är fantastiskt gula och helt otroligt gula. Jag känner stor tacksamhet att få äta ägg från hönsen som mina barn har matat med klippt gräs från mormor och morfars gräsmatta. 

Låt mig presentera tuppen Tomas

Låt mig presentera tuppen Tomas

5 favoriter med ägg

Många recept här på bloggen innehåller ägg. Här är 5 av mina personliga favoriter:

äggcollage

Om du gillar inlägget så lämna gärna en kommentar och/eller dela det vidare på Facebook eller andra sociala medier. Det skulle göra mig otroligt glad om du tog dig tiden!