”Jag äter bra men det händer ingenting! Vad gör jag fel?” Det är en vanlig fråga som dimper ner från läsare i min inbox titt som tätt. Så som frågan är formulerad är den i princip omöjlig att ge ett bra svar på. Den lämnar bara en lång rad följd frågor.

  • Var betyder ”äter bra”?
  • Hur mycket äter du?
  • Vill du gå upp i vikt?
  • Ner i vikt? 
  • Bygga muskler?
  • Hur rör du på dig?
  • Hur sover du?

När vi har dom svaren också, då kan vi gå vidare och närma oss lösningen. Först och främst, vad är egentligen att ”äta bra”? Det som fungerar bra för mig och min kropp kan bli helt tokigt för dig och vise versa. Avokado är nyttigt. Nötter är nyttigt. Frukt är nyttigt. Grönsaker är nyttigt. Kokosolja är nyttigt.  Men i slutändan är det fördelningen och balans som spelar in. Bara för att något är bra så betyder inte det att mer är bättre. Nötter är bra men mer är inte bättre. Vattnen är livsviktigt för oss men dricker vi för mycket så blir det istället livsfarligt och kan till och med döda oss. Förstår du hur jag menar? Balansen och fördelningen är a och o. 

Balansen och fördelningen mellan protein, kolhydrater och fett är enormt viktig då näringsämnena bidrar på olika sätt till vår hälsa och alla behövs i lagom dos. Vill vi ner i vikt utan att tappa muskler så bör vi öka på med protein. Vill vi upp i vikt och tränar mycket, ja då måste kolhydrater upp. Rör vi oss inte så mycket, vill hålla vår vikt och hålla oss mätta länge mellan måltiderna, ja då kan det vara klokt att se till att få i sig ordentligt med fett. Vem är du? Vad vill du? Hur fungerar din kropp?

Två vanliga scenarion

Bakgrunden till frågan ovan är 9 gånger av 10 en kvinna som vill gå ner i vikt. Och det brukar handla om två olika scenario.

  1. Tyvärr så har hon allt för ofta satt sig på en alldeles för strikt diet och tränar som en galning. Vad händer? Kroppen får för lite energi, för lite protein, för lite kolhydrater, för lite fett och i slutändan näringsbrist och stressläge för kroppen. Ingen händer för kroppen kämpar för sin överlevnad. Det skapar stress och sug som gör att när lördagen kommer eller fikat dukas fram på jobbet så fixar man inte att stå emot och tar både en och två rejäla bitar av kakan. Sen är det inte ovanligt att man tänker ”äsch nu är det ändå kört så jag börjar om på måndag” och så fortsätter de sämre matvalen i ett par dagar till. Här handlar det om ett alldeles för stort underskott som i slutändan blir ett överskott i alla fall. Och överskottet blir av mat med sämre kvalitet och för lite näring. Vi får för mycket energi in men ändå för lite näring.
  2. För mycket av det som är bra. Olivolja är bra så det tar man mycket av på salladen. Mandelmjöl är bra att baka med och man jublar över att man äntligen ”får” äta bröd igen. På kvällen unnar man sig både ett och två glas med rött vin och mörk choklad till. Nyttigt ja visst, men energiintaget rusar iväg. 1 matsked olja är ca 130 kalorier. 1 dl mandelmjöl är nästan 350 kalorier. Har man då ett par ostskivor på brödet också så handlar det om ett par hundra kalorier till. Mörk choklad är absolut nyttig men innehåller ändå energi och 100 gr ger dig närmare 700 kalorier. Så även om det är viktigt och absolut ska ätas, så handlar det om balans och fördelning.

Känner du igen dig? Själv har jag varit både kvinnan i scenario 1 och i scenario 2. Har du frågor, funderingar eller kommentarer så lämna dem gärna här nedanför. Syns inte kommentarsfältet så klicka på rubriken och scrolla ner igen.