Den här veckans tema i bloggnätverket Svenska hälso- och träningsbloggar är, som du säkert redan förstått mellanmål. Här hittar du länkar till tidigare inlägg om mina tankar kring vad hälsa är och vikten av att röra på sig.

Ja, det här med mellanmål. Ska man äta dem eller inte? Och vad ska man i så fall äta? När? Vem? Varför? Frågorna är många.

Om vi går fem år tillbaka i tiden så var jag en riktig mellanmåls-junkie. Jag behövde mellanmålen för att inte dö av hunger. Om jag åt min frukost vid 6 innan jobbet så var det inte en chans att jag skulle orka fram till 11-12 och lunch utan mellanmål däremellan. Min man brukade skratta åt mig och att jag varje morgon packade en hel väska med vad jag skulle ha med mig att äta på jobbet under dagen. Lunch och 2 mellanmål blir en del… Jag minns att jag alltid planerade och såg till att det fanns nåt att stoppa i sig. Skräcken var att bli hungrig och inte ha nåt att äta.

Grejen var att då åt jag en kost som var relativt hög på kolhydrater. Grejen med kolhydrater är att de höjer vårt blodsocker och ger oss ett insulinpåslag och när blodsockret sedan ofrånkomligt sjunker, så kommer hunger och sug som ett brev på posten. Nu när jag istället äter en kost baserad på protein och hälsosamma fetter så är mitt blodsocker mycket mer stabilt och jag får aldrig de där hungerattackerna som jag kunde få förr.

Därför äter jag i regel inte mellanmål. Om jag har kört ett hårt träningspass på dagen och känner mig hungrig så äter jag något men en vanlig arbetsdag t ex, så behövs inget mellanmål. Jag går efter mina hungersignaler och om min kropp inte signalerar hunger så tänker jag att då är den nöjd som den är.

Tänk efter lite, det är helt logiskt. Tänk tillbaka på tiden då vi var jägare och samlare som vi människor trots allt har varit under den absolut största tiden här på jorden. Inte tillagade vi mat var tredje timme. Vi jagade, tillagade och åt. Det kunde gå dagar mellan våra mål så vi såg till att äta oss rejält mätta på kött, fett, bär, nötter och annat som vi hittade i naturens skafferi.

Är du hungrig så ska du absolut äta. Ingen ska behöva gå hungrig! Men känn efter för en stund – är det sug eller hunger? Fundera även kring hur det kommer sig att du är hungrig redan ett par timmar efter din senaste måltid. Mitt tips skulle vara att öka på frukost, lunch och middag så att de håller dig mätt längre. Fett mättar bäst så häll över lite olja, ta en avokado till, eller ett gäng oliver. 

Men om du är hungrig och behöver nåt extra mellanmålen så är här några tips från mig:

Kesofrutti, chiapudding och björnbärssmoothie är tre goda och mättande mellanmål. Klicka på namnen för att komma till recepten. 

Mellanmål - äta eller inte äta-2

 

Om du är nyfiken på fler tips kring mellanmål så kika in hos Camilla som tipsar om ett gott mellanmål som passar dig som tränar mycket och inte är insulinkänslig. Även Ida,  Helena och Malin delar med sig av sina favorit-mellanmål.

Lämna gärna en kommentar och dela med dig du också av tankar och tips!