0
16) Life

Vad är en bra frukost?

Frukost är ett av mina favoritmål. Speciellt så här på helgen när man har gott om tid på sig och kan äta i lugn och ro utan stress. En perfekt start på dagen är en god frukost följt av en kopp kaffe eller te och en stund att i lugn och ro kunna sitta med ipaden och läsa ikapp alla bloggar som jag följer. För mig personligen så sätter frukosten lite granna en stämpel på hur resten av dagen ska bli. En god och stressfri frukost betyder för det allra mesta en bra och positiv dag medan en frukost som man slänger i sig snarare leder till kort stubin och irritation för minsta lilla. Idag tänkte jag tipsa om vad man ska tänka på kring frukosten, vad som är en bra frukost med mera.

Omelett med ost, färsk spenat och smörstekta champinjoner - en frukost som heter duga!

Omelett med ost, färsk spenat och smörstekta champinjoner – en frukost som heter duga!

För det första så är frukosten absolut inget måste och rent fysiologiskt mår vi människor bra av att äta först efter några timmar vakna. Tänk på grottmänniska – när man vaknar på morgonen så ligger vi högt i ett hormon som heter kortisol. Kortisol är ett stresshormon som gör att vi vaknar på morgonen och får oss att ge oss ut i skogen och leta mat. Först fram på förmiddagen hade vi fått tag på föda och då kunde vi äta. Värt att då och då tänka på och påminna oss om vad som är naturligt för oss.

Men om du är som jag och gillar din frukost så är det några saker du bör tänka på.

  1. Grunden är rena och naturliga råvaror. Mat utan etikett och förpackning. Det vill säga mat som är clean eating. Mat som är i sin naturliga form och inte har åkt på band genom en fabrik och sedan hamnat i en kartong. Sockret som tillsätts kommer att få ditt blodsocker att åka upp och ner under förmiddagen och alla tillsatser ställer till det för din kropps naturliga signaler och hormonbalanser.
  2. Se till att få i dig protein av bra kvalitet. Protein finns i ägg, kött, yoghurt, mjölk och så vidare. Bra protein är ägg, kött och naturell yoghurt och kvarg. Mindre bra protein är processat kött som smörgåspålägg (om jag ska köpa charkuterier så väljer jag alltid Bröderna Nilssons svenska pålägg utan tillsatser), fruktyoghurt och smaksatt kvarg (fullsmockat med antingen socker eller kemiska sötningsmedel).
  3. Var inte rädd för fettet. Fetter balanserar dina hormonnivåer och ger dig en riktigt bra start på dagen och håller dig mätt fram till lunch. Bra fettkällor är kokosolja, hårdost, avokado, nötter, frö och smör bland annat. Mindre bra fett är margarin och växtoljor (innehåller mycket omega-6 som rubbar vår omega3-6-balans).
  4. Satsa på långsamma kolhydrater i den mängd som passar dig. Bra långsamma kolhydrater att äta på morgonen är till exempel ovanjord-grönsaker eller bär. För dig som tål lite mer kolhydrater så kan frukt eller havre funka på morgonen men de är båda två lite snabbare former av kolhydrater. Och gå inte i fällan och tro att fiberhavregryn är bättre. De är snarare värre då de tillsatta fibrerna främst kommer från vete som vi inte vill ha i oss.
Fröknäcke, med gott pålägg, lite paprika och det obligatoriska ägget - en riktigt god frukost!

Fröknäcke, med gott pålägg, lite paprika och det obligatoriska ägget – en riktigt god frukost!

Att jag har bra protein och tillräckligt med fett är avgörande för hur jag ska stå mig på min frukost under förmiddagen. Förr innan jag slutade vara rädd för fett så knorrade min mage redan efter 2-3 timmar men nu håller jag mig utan problem mätt och nöjd i 4-5 timmar och ibland till och med uppemot 6 timmar.

Vad brukar du äta till frukost? Funkar det för dig? Dämpar det sötsug och håller dig mätt? I så fall har du hittat vad som funkar för dig. Om du inte riktigt har hittat vad som passar dig till frukost så hittar du länkar till lite tips här nedanför. Ha även med dig mina tipsa ovan när du sätter ihop din frukost.

Inlägg med frukostinspiration:

Frukostinspiration a’la clean eating

Omelett med färsk spenat, ost och champinjoner

Bovetegröt

Paleo-latte

    Leave a Reply