Annika tipsar/ Guider

7 TIPS FÖR ATT LAGA HÄLSOSAM MAT UTAN ATT BLI RUINERAD

Jag får ofta frågan, både som privatperson och som kostrådgivare, om hur man gör för att äta bättre och mer hälsosamt utan att bli ruinerad och gå i personlig konkurs. Går det ens? Mitt svar är alltid att det är klart att det går. Man kan göra en hälsosam kost så enkel eller så avancerad som man vill. I det här inlägget delar jag med mig av mina bästa tips för hur man på enkla sätt får sin kost mer hälsosam utan att bli ruinerad på köpet.
 
Innan jag listar mina bästa tips så vill jag först lyfta en sak – om en produkt eller ett livsmedel är väldigt billigt så bör vi bli misstänksamma. Hur kan produkten vara så billig? Företaget som säljer den går ju självklart med vinst trots det låga priset. Hur har de fått så låga inköpspriser och produktionskostnader så att de kan göra vinst på en sån här liten summa? Troligen är råvarorna som använts av bristande kvalitet och att produktionen lämnar mer att önska. Tyvärr så är det så. Om vi sätter värde på vår hälsa (vilket borde vara självklart för oss alla) så bör vi låta maten vi köper hem och tillagar få kosta det som bra mat kostar.  Ju billigare en produkt är, betyder alltså inte bättre utan ofta snarare tvärt om. Men det finns så klart sätt att tänka på hälsan samtidigt som man är rädd om plånboken. 
 
7 tips för att laga hälsosam mat utan att bli ruinerad
 
1. Skriv en lista
Skriv alltid en lista inför dina besök till mataffären. Men listan i din hand så har du en plan när du går in i affären och undviker alla de där spontana impulsköpen som ökar på summan på kvittot. 
 
2. Håll koll på erbjudanden och köp mycket
När du planerar veckans mat och skriver din inköpslista så kolla upp vilka aktuella erbjudanden som din affär har.  Genom att använd dem när du skriver din lista kan du få bra mat för liten peng. Passa även gärna på att köpa lite extra och laga extra mat och frys in.

 
3. Handla aldrig hungrig
Detta har du säkert hört förut och detta tips är inte bara bra för kroppsmåtten utan även för plånboken. Flera studier har visat att om vi är hungriga när vi går runt där i affären så köper vi mer och kvittot blir längre. Det är dessutom sällan en extra hel kyckling som får åka ner i vagnen utan snarare sånt som vi egentligen inte vill ha eller behöver som någon ny sorts kaka eller en ny smak på chipsen. Planera så att du hinner äta innan du stressar iväg till affären.
 
4. Storkok
Detta är ett av mina absolut favorittips vad gäller matlagning. Det är bra för plånboken men också tidseffektivt. När du väl lagar mat så laga rejält och unna dig att ha mat färdig att bara ta fram under dagarna därefter. Mat håller sig uppemot en vecka i kylen och det mesta går dessutom att frysa in. Får du mat över så se till att ta till vara på den. Antingen ha den som en del av maten dagen därefter eller frys in den. Låt den inte så i kylen och glömmas bort så att du tvingas slänga den. Vi slänger väldigt mycket mat i Sverige och det är extremt tufft för plånboken.
 
Hela kycklingar av bra kvalitet brukar säljas till bra pris titt som tätt och då brukar jag alltid köpa 2-3 stycken som jag tillagar under helgen när jag har mer tid. Sen så tar jag loss köttet och fryser in eller använder under veckan. Extremt gott och saftigt kycklingkött som är gott grytor, wok, gratänger eller i en sallad. 
 
Jag brukar även tillaga stora omgångar av fräst vitkål. Vitkål är både billigt och extremt nyttigt. Min personliga favorit är att fräsa strimlad vitkål i smör eller kokosolja med lite sambal oelek, salt och peppar. Då har jag en bra bas till både lunch och middag för flera dagar framöver.
 

Fem enkla, goda och nyttiga middagar

 

5. Köp frysta bär, frukt och grönsaker

Jag hör ofta att många tror att frysta bär och grönsaker innehåller mindre näring än färska. Det är faktiskt helt fel och är snarare tvärtom. Grönsaker och bär som ska frysas in får mogna på träden och buskarna ända fram tills det är dags för att skördas och fryses sen snabbt in. Färsk frukt och grönt däremot skördas ofta omoget och får sedan mogna under transporten. Denna skillnad gör att det som fryses in och får mogna naturligt innehåller mer näring.

Så dels är det mer näringsrikt men det är också mer ekonomiskt. I min frys finns alltid fryst broccoli, blomkål och olika frukter och bär. Du får stora mängder näringsrik mat för en billig peng och behöver inte oroa dig för att hinna använda det i tid för att inte behöva slänga ruttna grönsaker, frukt och bär.
 
6. Var smart med köttet
 
Ofta är det kött av bra kvalitet som kan vara det som kostar mest. Jag köper själv alltid svenskt kött. Efter allt jag läst om tillsatser och djurskötsel så kommer inget annat innanför min dörr och jag kan inte stå ut med tanken på att jag själv eller någon i min familj ska behöva äta något annat. Jag försöker köpa så mycket eko som jag kan men det är inte alltid det fungera ekonomiskt. Alltid svenskt och eko så ofta det går.
 
Men det finns några bra tips för att få så bra pris som möjligt för bra kött. Hela kycklingar som jag tipsade om tidigare är ett bra sätt att spara pengar men kräver lite mer tid för tillagning men om du planerar så är det inget problem. Vad gäller rött kött så brukar färs vara billigast. Även mindre populära styckedelar som högrev, bog eller så kallade grytbitar brukar kosta mindre. Pilled beef på sådana köttdelar är fantastiskt gott!
 
Ett tips är att laga mer grytor med köttdelar som jag beskrev ovan och att eventuellt använda lite mindre kött än vad du brukar. Använder du mindre så blir det ju automatiskt en mindre kostnad. Gör grytan matig med mer rivna morötter eller andra grönsaker.
 
Så klart är fryst kött, precis som grönt, ett klokt val. Håll även koll på fiskbilens erbjudande och om du har bra koll så kan du göra riktiga klipp där.
 
7. Köp det viktigaste ekologiskt
 
Jag försöker att köpa så mycket ekologiskt som jag kan men som du vet så kostar ekologiskt mer än oekologisk mat och det är inte alltid som plånboken tillåter det man egentligen vill. Det finns några livsmedel som jag alltid köper ekologiskt då jag vet att de produkterna är hårt besprutade och det är bland annat kaffe, paprika, vindruvor och bananer. Jag råder dig att köpa det absolut viktigaste ekologiskt. Det du och din familj äter mycket av och som är hårt besprutat. För att hålla koll på vad du bör välja ekologiskt så är mitt tips att besöka Naturskyddsföreningen för att se vilka produkter de rekommenderar ekologiskt just nu (http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/5-viktiga-varor-att-byta-till-eko)
 
 
 

Nyhetsbrev

Annat som kan intressera

2 Kommentarer

  • Reply
    Karin Andersson
    14 maj, 2016 at 09:18

    Tack för fin blogg…gillar! Jag tycker att du skall tona ner användandet av kött med tanke på att man bör minska radikalt på intaget av rött kött enligt rapport från WHO. Dock ej kött från kyckling. Annars så är jag överens med dig i min bok Pure Food.

  • Reply
    Nisse Hult
    14 maj, 2016 at 12:59

    Hej Annika

    Varför tänker så många att bästa mat för bästa hälsa samtidigt skall innebära att den är billigast också?
    Vilket pris sätter man då på den enda kropp & hälsa man har?
    Borde inte den ha ett högre/högsta värde?
    Mycket annat får kosta nästan vad som helst men inte en bra hälsa/välmående?
    Ohälsa kan få kosta vad som helst eller hur?
    Hört nån som någonsin tyckt de blev dyrt på Systemet?
    Och sen går det att pruta i affären på strategiska produkter som ingår i LCHF/bra mat
    Gör det lite nu och då med stor framgång.

  • Lämna ett svar