Vitt vetemjöl finns inte längre i mitt skafferi. Vetemjöl är extremt näringsfattigt och visste du att inte ens skadedjur kan överleva på enbart vetemjöl? Det vete som mals till mjöl idag är förädlat och modifierat till att växa så snabbt som möjligt och ge största möjliga skörd. Det gör så klart att näringen får stå tillbaka.

Idag finns det mängder av bra och näringsrika alternativ som din mage kommer att tacka dig för. Jag tänkte berätta lite mer om mina personliga favoriter.

1. Mandelmjöl

(null)

Passar bra till tårtor och olika mjuka kakor. Gör kakorna riktigt saftiga. Du kan också blanda ner någon matsked mandelmjöl i din smoothie för att göra den lite matigare. Mjölken har lågt gi (sänker blodsockret långsamt och successivt) och innehåller nyttiga fetter tillsammans med bra protein och relativt lite kolhydrater.

Eftersom mandelmjöl inte innehåller gluten så binder det inte ihop kakor och andra bakverk lika bra som vanligt mjöl gör. Nötmjöl kan även på grund av bristen på gluten inte jäsa. Mandelmjöl suger också åt sig mer vätska en det vanliga mjölet. Man kan behöva blanda ut med andra mjölsorter om man ska göra till exempel bröd. Gör man bakelser eller tårta räcker det dock ofta att bara använda bara mandelmjöl.

Näringsvärde per 100 gram: 52,1 g fett, 8,5 g kolhydrater, 24,4 g protein, 0,05 g salt, 8,4 g fiber, 610 kcal.

2. Kokosmjöl

(null)

Kokosmjöl är ett fiberrikt mjöl, även det med lågt gi, och passar bra till pannkakor, smoothies eller som fiberberikade i bröd och kakor.

Kokosmjöl innehåller få kolhydrater och mycket bra fetter och suger åt sig mycket mer vätska än vanligt mjöl. Därför passar det bra till fastare degar. Kokosmjöl gör sig ofta bäst om det blandas med en annan mjölsort, till exempel mandelmjöl. Annars riskerar man att få väldigt torra bakverk.

Näringsvärde per 100 gram: 12 g fett, 15 g kolhydrater, 16,2 g protein, 0,15 g salt, 42,5 g fiber, 42,5 g fiber, 330 kcal.

3. Havremjöl

(null)

Havremjöl påminner om vetemjöl i textur men är mer smakrikt. Havre har många positiva effekter på hälsan, bland annat så är det naturligt kolesterolsänkande.

Havremjöl är ett bra basmjöl och passar bra till både bakning och diverse matlagning. Det går att använda enbart havremjöl, men blanda gärna ut med rismjöl eller bovetemjöl för bästa ­resultat. Enbart havremjöl har inte lika bra bakegenskaper och kan ha en allt för framträdande smak.

Det går att köpa färdigt men jag brukar bara köra havregryn med en mixerstav till mjöl.

Näringsvärde per 100 gram: 8 g fett, 58 g kolhydrater, 10 g fiber, 12 g protein, 0,03 g salt, 2,2 mg zink (22 procent av RDI), 2 mg järn (14 procent av RDI), 2,5 g betaglukaner, 380 kcal.

4.