Idag tänkte jag berätta lite mer om varför jag allt mer går åt paleo-hållet och blir mer och mer förälskad i den här kosthållningen.

Först kort, vad är paleo? Paleo står för paleolitisk kost, dvs stenålderkost. Paleo känns som en så logisk kost för våra kroppar ju mer jag läser på och är ju clean eating i ett nötskal (Länk till inlägg med mer om just clean eating). Grundtanken är fokus på ren naturlig mat som kött, fisk, skaldjur, fågel, grönsaker, frukt, rotfrukter, nötter osv. Den som man plockar bort är spannmål, mejerier och raffinerat socker. Helt enkelt, mat som är som den är och inte mixtrad med i en fabrik och har funnits tillgängligt för oss i naturen runt oss under vår evolution.

Gluten/spannmål och socker har jag ju levt utan i flera års tid nu men mejerierna har ju varit min svaga punkt som jag inte känt mig beredd att offra trots att jag innerst inne, bl a på grund av min laktosintolerans, har känt att jag skulle må bättre utan. Jag började trappa ner och hitta nya sätt att laga mat och testa nya recept. Som äggröran här ovanför baserad på ägg, kokosmjölk och stekt i lite kokosolja. Efter att ha kört i princip helt mejerifritt under en period nu så kan jag bara säga att jag är så glad att jag gjorde en seriös ansträngning och jag mår så bra!

Min tanke är att mejerier för mig ska vara en form av lyx, som en god gräddsås till helgen eller riven ost på tacogratängen på fredagskvällen. Men att äta keso och kvarg till vardags känner jag är inte för mig.

En annan sak med paleo som passar mig (vi är alla olika och i det här inlägget utgår jag från mig själv) är att frukt och rotfrukter i lagom mängd är en naturlig del av kosten. Inom andra former av lågkolhydratskost, som lchf, så är ju det ett stort no-no. Men min kropp mår bra av lite mer kolhydrater och i samband med träning så reagerar min kropp kanonbra på lite extra kolhydrater från frukt och rotfrukter. Jag tror absolut att många personer mår bäst på få kolhydrater pga insulinutsöndring och fettinlagring. Men för min mår jag jättebra av lite mer kolhydrater i samband med träning.

Vad har du för tankar kring mejerier? Dela gärna med dig till min och de andra läsarna.

Är du nyfiken på mer om just mejerier så kan jag rekommendera att läsa de här inläggen: