0
16) Life

KOSTTILLSKOTT FÖR VIKTMINSKNING

Inlägget innehåller annonslänkar för produkter hos Bodystore.com

Jag har fått en fråga från flera håll den senaste tiden. Eftersom så många verkar nyfikna så tänkte jag ägna ämnet ett eget blogginlägg. Frågan löd:

Finns det några kosttillskott som jag som vill gå ner i vikt kan ha nytta av?

Mitt svar är ja. Och anledningarna är flera.

Jaga näring

Ja det finns det absolut. Först och främst är det viktigt att se till att du inte drabbas av näringsbrist. För att gå ner i vikt krävs det att du minskar på energin in och då finns mindre utrymme för så kallade tomma kalorier. Att gå ner i vikt genom att äta mindre bra produkter bör du alltså undvika. Du löper då stor risk att få i dig för lite näring.

Varför är det så farligt med näringsbrist då? Ja långsiktigt kan det så klart få allvarliga konsekvenser på din hälsa men även kortsiktigt kan det försvåra din viktminskning rejält. Kroppen är inte dum förstår du. Om den märker av att du får i dig för lite näring, så ökar den produktionen av de hormon som ökar hunger och sug. Kroppen gör alltså allt den kan för att du ska äta mer så att den får mer näring. Därför är det viktigt att se till att äta varierat och näringsrikt men i min kostrådgivning brukar jag mer eller mindre alltid rekommendera tillskott av följande:

Fett löser fett

Att ha tillräckligt med fett i sin kost är jätteviktigt. Dels behöver kroppen fett för att kunna hålla hormonell balans och dels signalerar ett tillräckligt fettintag att det är ok för kroppen att släppa på sina reserver. Jag brukar alltid rekommendera att minst 30 % av energiintaget kommer från fett. Ofta är ännu högre mer optimalt. Särskilt för oss kvinnor med ett så komplicerat hormonellt system. Och så klart menar jag uteslutande nyttigt fett från oljor, nötter och avokado.

Fet fisk är viktigt men tyvärr äter vi det alldeles för sällan och för det mesta odlad fisk som innehåller mycket mindre bra fett än vild fisk. Därför är omega-3 jätteviktigt att ta varje dag. Därutöver är en tesked eller två med kokosolja i morgonkaffet en god idé. 

Håll magen på gott humör

Våra magar och tarmar är toppfokus för modern forskning just nu. Hela tiden kommer nya rapporter som visar hur viktigt det är med en tarm som mår bra och som är rik på goda tarmbakterier. Det är viktigt för ditt välmående, att din mage funkar men också för just viktminskning. Det hör bland annat ihop med det där med näringsintag som jag skrev om ovan. En tarm som inte mår bra, tar upp näring sämre och ökar hunger och sug. Även en dominans av sämre magbakterier ökar sug efter sämre mat som socker.

Ät mycket och varierat med grönsaker och frukt i den mån du och ditt sötsug klarar. Även stärkelserika grönsaker som potatis och sötpotatis är bra. För att ge magen en extra boost är det inte fel med tillskott av probiotika (goda bakterier) och fibrer från psylliumfröskal (mat åt baktiernera så att de trivs och blir fler). 

Läs mer:

8 tips för god tarmflora

Övriga tillskott som kan göra nytta

L-karnitin är ett tillskott som länge varit välkänt för sina positiva effekter på viktminskning. Det gör det lättare för kroppen att använda fett som energi. Det ökar alltså fettförbränningen. Studier har även visat att det ger ökad muskeldefinition.

Ett annat tillskott som säga öka fettförbränningen är guarna. Ett pulver som är en naturlig källa till koffein som ger ökar energi utan en dipp som kaffe ger. Perfekt att ha i smoothien. Även grönt kaffe har de senare åren varit omskrivet för dess eventuella ökade effekter för viktminskning.

Så, hoppas att blogginlägget gav dig svaren du sökte. Om du undrar över något, så lämna bara en kommentar så svarar jag så snart jag kan.

clean eating by annika

 

 

    Leave a Reply