När man bakar enligt paleo och lchf-recept så ingår det ofta mandelmjöl. Att så mycket är baserat på mandelmjöl ställer till det när man är nötallergiker. Henrik här hemma är just nötallergiker. Samtidigt är han nyfiken på glutenfritt bröd och testar gärna det jag bakar. Men som du förstår är det ett problem att så många recept baseras till stor del på just mandelmjöl. Men efter mycket bakade och trial and error har jag kommit fram till några sätt på vilka man kan byta ut mandelmjöl mot nötfria alternativ. Jag vet att många av er har samma problem så därför tänkte jag idag dela med mig av det jag kommit fram till.

Baka utan mandelmjöl

Hur byter man ut mandelmjöl i recept?

Ja, hur gör man då? Du kan inte byta ut rakt av och ta samma mängd kokosmjöl till exempel. Det är för att de olika mjölsorterna reagerar olika med vätska och suger upp vätska olika effektivt. Det här är min erfarenhet om vad som brukar funka bra.

1 dl mandelmjöl kan ersättas med:

  • 2-3 msk kokosmjöl
  • 0,5 dl pofiber
  • 1-1,5 msk fiberhusk

Det går också att kombinera dem och till exempel ersätta 1 dl mandelmjöl med 1,5 msk kokosmjöl och 0,25 dl pofiber. Detta är bra riktlinjer men man måste alltid testa sig fram ändå. Olika fabrikat av mjöler reagerar lite olika är min erfarenhet. Handlar det om en deg som till exempel ska formas till bullar så krävs det att degen håller ihop lite mer och då är det bättre med en lite fastare deg snarare än för lös. Men handlar det om en kaka som ska gräddas i en form så funkar det med en lite lösare smet.

Jag hoppas att du har nytta av mina tips. Om du gillar inlägget så dela gärna

inlägget vidare med vänner och bekanta på till exempel facebook.