Ugnsrostade potatishalvor med persilja & vitlök – ett enkelt och gott recept som passar lika bra till grillat som till matlådorna. Ett enkelt recept som kan varieras på många sätt med olika smaksättningar. Här är en klassisk smaksättning med persilja och vitlök.

Jag har valt att behålla skalet på. Mycket av näringen i potatis går förlorad om skalet kastas bort. Det som i affären brukar kallas för delikatess-potatis fungerar utmärkt men vanlig fast potatis fungerar också bra. Skrubba i vatten och skala bort eventuellt fula delar.

Att ugnsrosta är också ett enkelt sätt att göra potatisen mer populär bland barnen. För många barn är pasta första valet bland de klassiska ris, pasta och potatis. Att kunna locka dem till att äta mer potatis ger dem både bra med fiber och bra med näring. Som jag beskrev i mitt inlägg Är potatis nyttigt eller en sockerbomb? är potatisen mycket rik på näring medan till exempel pasta är mycket fattig på näring.

clean eating potatis persilja vitlök

potatis clean eating

Ugnsrostade potatishalvor med persila & vitlök, 4 portioner

Du behöver:

  • 700 gr potatis
  • ca 2-3 msk olivolja (rapsolja ger lite knaprigare yta men innehåller mer omega-6 än olivolja)
  • 1-2 pressande vitlöksklyftor
  • flingsalt
  • ca 0,5 dl hackad persilja (färsk eller fryst)

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 225 grader.
  2. Skölj potatisen och skär bort eventuellt fula delar.
  3. Dela potatisen i två och lägg upp på en plåt med bakplåtspapper.
  4. Blanda vitlöken med oljan och pensla potatisen.
  5. Strö över persilja och flingsalt. Spara lite persilja till efter ugnen.
  6. Ugnsrosta i mitten av ugnen i ca 20-25 minuter.
  7. Innan servering, strö över resten av persiljan.

Om potatisen ska avnjutas med vänner vid en grillkväll så kanske att låta den svalan före ätning inte är optimalt. Men om du har möjlighet så låt gärna potatisen svalna innan du äter. Då blir potatisen rik på resistent stärkelse som blir bra mat åt dina goda tarmbakterier. Läs gärna mer i mitt inlägg Är potatis nyttigt eller en sockerbomb?

clean eating by annika