banner annonslänk bodystore

Kosttillskott är ett ämne som jag ofta får frågor om. Ska man ta kosttillskott och i så fall vilka?

Det här med kosttillskott är inte helt enkelt och jag tänkte idag försöka hjälpa till att reda ut när kosttillskott kan vara bra och hur du i så fall ska tänka kring vilka du väljer.

Först kosten, sedan kosttillskott

Enligt mig är kosten a och o. Den viktiga grunden. Men kosttillskott kan vara ett bra komplement till en redan bra kost. Kosttillskott kan dock aldrig kompensera för en bristande kost.

Vilka kosttillskott ska man ta?

Jag brukar säga att man aldrig ska ta kosttillskott utan att veta varför. Att slentrian-äta kosttillskott bara för att man råkar ha dem hemma, eller hört att de ska vara bra utan att riktigt veta på vilket sätt. anser jag är en dålig idé.

Se till att lägga lite tid på att ta reda på vilka kosttillskott som skulle kunna passa sig och av vilken anledning samt att sedan välja tillskott av bra kvalitet.

Här nedanför hittar du en lista på 3 kosttillskott som jag anser att de allra flesta av oss vuxna mår bra av och har behov av att ta. Jag förklara även varför och vilket syfte tillskotten har.

Senare i veckan kommer jag att dela en längre lista med de vanligaste kosttillskotten och förklara vid vilka behov de kan ha ett syfte.

3 kosttillskott alla borde ta

Det finns 3 kosttillskott som jag rekommenderar alla att ta och de är:

  • Omega-3
  • D-vitamin
  • Pre- och probiotika

Självklart ska du välja kosttillskott av bra kvalitet (mina rekommendationer längre ner) och alltid följa rekommenderade doser.

Varför ska man ta omega-3 som kosttillskott?

Omega-3 är ett samlingsnamn för ett antal fleromättade fettsyror. De är essentiella fettsyror vilket betyder att de är livsviktiga för oss och kroppen kan själv inte skapa dem utan vi måste få dem i oss genom maten som vi äter. Fettsyrorna behövs till många av kroppens processer och system. 

Omega-3 är en fettsyra som de flesta av oss vuxna får i oss för lite av. Det krävs lax och fet fisk flera gånger i veckan för att täcka vårt behov. Den odlade laxen som vi oftast äter idag innehåller även sämre omega-3 än den vilda laxen.

Kanske har du även hört om omega-6? För optimal hälsa så bör omega-3 och omega-6 vara i balans. Det vill säga vi bör ha lika mycket av dem. Problemet är att vi idag får i oss alldeles för mycket av omega-6 genom den övriga maten som vi äter.  Omega-6 finns bland annat i vegetabiliska oljor och det är det som främst används i livsmedelsprodukter som vi köper idag. Man bör alltså sträva efter att få i sig mer omega-3 och samtidigt försöka dra ner lite på omega-6 för att hålla dem i balans för optimal hälsa. 

Om man äter blodförtunnande medicin, ska man inte ta omega-3 som tillskott då det tunnar ut blodet ytterligare.

Jag har testat många olika omega-3 tillskott och mina favoriter är:

D-vitamin

Varför ska man ta d-vitamin som kosttillskott?

D-vitamin är oerhört viktigt för våra kroppar. Det är centralt för vår hälsa och vårt välmående. Ska vi hålla oss friska, starka och pigga så behöver kroppen tillräckligt med d-vitamin. 

Solen är vår främsta källa till d-vitamin. Vi tar upp d-vitamin genom huden. Huden behöver vara bar eller exponerad. Det krävs även att solens strålar når huden i minst 45 graders vinkel (när vår skugga är kortare än kroppen). Det betyder att den första vårsolen, även om den är underbar, inte ger oss d-vitamin. Det är bara från maj till augusti/september som vi kan ta upp d-vitamin från solen här i Norden. Det är också så att våra kroppar har ett begränsat lager och efter 3 månader är våra lager tömda oavsett hur mycket vi var ute i solen.

Under sommaren smörjer vi ju även ofta in oss med solkräm och det försvårar dels för solens strålar men även för kroppen att ta upp d-vitamin.

På grund av att våra lager för d-vitamin är begränsade rekommenderar jag alla att ta tillskott av d-vitamin under september till april.

Mina favoriter är:

mjölksyrabakterier probiotika

Varför ska man ta pre- & probiotika?

8 av 10 vuxna svenskar har idag någon form av magproblem. Alltifrån svullen mage efter maten, till magknip och förstoppning/diarée. Att ta tillskott för att stärka tarmfloran kan många gånger hjälpa.

När vi får ont i magen i samband med mat, beror det på att magen överreagerar på det ämnet. Probiotika är goda tarmbakterier som hjälper till att skapa balans i magen och tarmen samt motverkar skadliga bakterier. 50% av vår serotonintillverkning (vårt välmående-hormon) i magen och tarmen, så känner du dig lite låg i humöret kan det mycket väl hänga ihop med mag- och tarmhälsan.

Mina favoriter är:

husk maghälsa tillskott
signatur annika malm clean eating