Kan en dag bli gråare än den här? När jag hoppade av bussen runt 10 i förmiddags så slog det mig att det var lika mörkt som 4-5 på eftermiddagen. Grått, blött, rått, kallt. Första advent på söndag men nån julkänsla får man ju inte av väder direkt (även om detta nog tyvärr är typiskt december-väder här på västkusten…)

Dagar som de här, så vill man mest krypa upp i soffan och mysa under en filt med en kopp te och en spännande bok eller nåt kul på tv, eller hur? Det är lätt att komma ut träningsrutiner som man byggt upp under sommaren och våren just på grund av det kalla, mörka och blöta. Det är riktigt synd och dessvärre så är min erfarenhet att ju längre jag är ifrån träning, desto större kraftansträngning krävs det för att komma igång igen. Upplever ni samma? Det räcker med en veckas förkylning nästan känner jag, så är det riktigt trögt att ta sig ut eller till gymmet.

Men jag tror ni är många som håller med mig om, och har erfarenhet av, att man mår bättre, blir gladare och piggare om man väl kommer iväg på det där zumba-passet eller ut på sin promenad eller löprunda. Eller hur?  Många av oss är ju väldigt stillasittande under större delen av vår vakna tid av dygnet, och då behöver vår kropp får röra på sig lite. Frågar du mig så finns det inget bättre sätt att rensa skallen och sova gott om natten, som ett rejält och svettigt träningspass.

träning

I det här inlägget så tänkte jag dela med mig av mina 5 bästa tips för att hålla uppe motivationen och inte slappa till dig alltför mycket, (är man sjuk eller skadad så ska man så kalrt ta det lugnt men latmasken i oss, är ingen ok anledning till soff-häng alla kvällar i veckan ;))

  • Träna det du gillar. Detta tror jag är a och o och riktigt viktigt. Om du inte gillar träningsformen så kommer du förr eller senare att lägga av, så är det bara. Det finns en sån enorm uppsjö av träningsformer så jag lovar att det finns något som passar alla. Testa runt lite och se vad som passar dig. Kanske gillar du att dansa loss till en zumba-pass? Kanske vill du hellre träna i din egen takt på gymmet? Kanske ett par vändor i simhallen? En rask promenad eller löptur med en bok, podd eller musik i öronen?
  • Håll koll på ditt varför. Som med allt här i livet så är det viktigt för oss att veta varför vi gör saker, och kanske speciellt med saker som är jobbiga (som träning). Att veta varför just du vill träna och att påminna dig om det kan ge dig motivation dagar då det känns tugnt. Jag har till exempel bestämt mig för att springa Göteborgs varvet nästa år och då funkar det inte att börja springa efter påsk när vädret börjar bli bättre. Jag vet att jag måste ut och springa regelbundet genom hela vintern för att klara loppet i maj.
  • Sätt upp mål och delmål med din träning. Detta är en grej som höjer motivationen ytterligare och hänger ihop med ditt varför, här ovan. Det kan vara att inom 3 månader klarar av att springa 5 km under 25 minuter eller att kunna göra 10 armhävningar på tå. Fundera på vad du vill uppnå och glöm inte att belöna dig med presenter när du når dina mål. Kanske ett nytt träningslinne eller ett nytt smycke? Om vi spinner vidare på mitt mål att springa Göteborgsvarvet i mat 2016 så var ett av mina delmål att springa Midnattsloppet i augusti vilket jag gjorde och som höll mig motiverad sommaren igenom. Och känslan av att gå i mål och få en medalj – sjukt beroendeframkallande!


träning midnattsloppet

  • Bra träningskläder. Att unna sig själv snygga och sköna träningskläder gör det absolut roligare att gå att träna men om du tränar utomhus så bör kläderna inte bara vara snygga utan också funktionella. Om du löptränar så bör du skaffa dig ett par riktigt bra skor för att undvika att skada dig till exempel. Om du tränar ute så rekommenderar jag också att införskaffa ett bra och skönt underställ. Jag drar på mig underställ under mina vanliga träningskläder nu på vintern när jag ska ut och springa. Det finns bra träningskläder i alla modeller och prisklasser så testa dig fram.
  • Tänk inte så mycket – bara gör. Jag tror starkt på att ofta här i livet så måste vi bara bita ihop och göra det. Det kan gälla alltifrån jobb och städning till träning. Det är inte kul alla gånger och man vill inte alltid ta sig ut eller till gymmet. Men ofta så handlar det helt enkelt om att bestämma sig och bara göra det. Jag tycker att det är smart att göra en träningsplan inför veckan. Skriv helt enkelt ner på en lapp eller i mobilen de dagar du ska träna och vad du ska göra. Sen så följer du din plan under veckan och bara gör och inte fundera kring om du vill eller inte. Bara gör! Jag gör själv en sån plan varje söndag och för min del brukar jag planera in vila onsdag och fredag och för resterande dagar så planerar jag in vad jag ska träna och när, bokar in mig på pass och så vidare.

Om ni är sugna på fler tips och tankar kring det här med träningsmotivation så rekommenderar jag dig att läsa mina bloggvänner Helenas tankar här och Viktoria här.

Jag vill avsluta med en av livets sanning, nämligen:

Du ångrar aldrig någonsin ett träningspass

Glöm inte det ;)