Det är väldigt mycket snack om gluten just nu på olika håll i media. Ska man äta gluten eller inte?

Anneli Ivarsson, överläkare och docent vid Umeå universitet, har i dagarna gått ut och varnat för att man inte ska utesluta gluten ur sin kost om man inte har en glutenintolerans.

Hon är ”emot den allt mer växande glutenfria modetrenden” och hon är tydlig med att hon anser att man inte ska experimentera med en glutenfri kost på egen hand.

Hon menar att det leder till att vi då köper onödigt dyra glutenfria ersättningsprodukter och att det skulle vara bättre för hälsan att lägga dom pengarna på frukt, grönsaker och fisk.

Hon säger att man bör låta en läkare ställa diagnosen glutenintolerans och att det bara är möjligt om man utsätter sig för gluten. Är man inte intolerant ser hon ingen anledning till att inte äta gluten.

hämta (19)

Här kan du lyssna till en intervju med henne i Sveriges radio P4.

Mina tankar kring det hela:

Det stämmer att man måste utsätta sin kropp för gluten om det ska vara möjligt för en läkare att ställa en diagnos. Men man ska också vara medveten om att många som upplever överkänslighet mot gluten inte får en bevisad diagnos trots det som kallas glutenbelastning. Det sägs att diagnos inte kan fastställas på så många som 50 % trots att de visar alla tecken på överkänslighet.

Ivarsson har rätt i att många av oss skulle må gott av att lägga mer pengar på att välja grönsaker och fisk och i viss mån frukt i lagom doser. Men att välja bort gluten är helt riskfritt sett ur ett hälsoperspektiv.

399918_5319

Sett till människans utveckling så har vi ätit gluten under en mycket kort tid och vi klarade oss mer än fint innan vi blev jordbrukare. Det finns inget i gluten som är essentiellt (livsviktigt) som inte går att finna i andra näringskällor.

Vi riskerar alltså inte näringsbrist pga vi utesluter gluten. Om du i övrigt äter en varierad kost med bra protein och näringsrika grönsaker så lider du ingen risk för brist på mineraler och vitaminer.

När vi äter gluten så blir det som ett klister i våra tarmar. Tänk att du blandar mjöl med vatten, vad blir det? Just det en klistrig gegga och det är precis det som händer i din kropp. Det lägger sig som ett kladdigt lager runt ditt tarmludd som försvårar näringsupptaget. (De flesta av oss klarar detta hyffsat, om man bortser från obekväma magproblem, men för en del av oss skadas tarmluddet och då kan man få diagnosen intolerant) Så genom att utesluta gluten blir ofta näringsupptaget mycket bättre då tarmen är ren och kan ta upp näring som den är tänkt att göra.

1521783_616723315048253_382828397_n (1)

En sak som kan ses som en ”fara” med att sluta med gluten är att man kommer att få känna på hur det är att ha en mage som fungerar som den ska. Man slipper magknip och uppblåst mage. Om man då efter att ha varit utan gluten en längre tid så kan magen reagera extra starkt när den utsätts för gluten igen. Så om man vill kunna äta gluten relativt regelbundet så kan man dra ner på gluten men man bör nog äta det relativt regelbundet för att magen inte ska protestera alltför starkt.

Jag har haft magproblem sedan jag var barn och de försvann mer eller mindre direkt när jag slutade med gluten. Det är ovärderligt för mig och jag kan ärligt säga att jag inte känner något behov av att äta gluten mer (någonsin). Ska man äta ute, med jobbet eller annat så finns det alltid glutenfria alternativ. Jag tänker så att om jag vill ha en kanelbulle så letar jag upp ett glutenfritt recept. På så vis får jag både den goda bullen och en glad mage.

Jag tror också att allt fler av oss som valt att dra ner eller helt sluta med gluten inte uteslutande väljer de (dyra) glutenfria ersättningsprodukterna utan ser oss om efter andra alternativ i matbutikerna. Det vimlar av bloggar och böcker med goda recept där man använder sig av fröer, nötmjöler och nötter. Allt fler tänker utanför boxen och hoppar de majsbaserade, sockerstinna och tillsatsrika glutenfria subsituten som säljs till hutlösa priser. Om man ser sig runt på nätet till exempel så bakas det glutenfria kakor och glutenfritt bröd på allt från mandel till svarta bönor. Kakorna på bilden är glutenfria och har svarta bönor som bas. Receptet hittar du här.

chokladkakor_med_svarta_bönor_Johanna_Bååth (1)

 

Jag tänker så här att våra kroppar inte lurar oss. Om vi lyssnar till kroppen så berättar den för oss vad vi mår bra av. En kost som ger en pigg, nöjd och lugn kropp kan inte vara dålig för oss. Det är min fulla övertygelse.