Sås, dressing & tillbehör - clean eating

Björnbärsylt utan socker

Sylt med björnbär utan socker – enkelt att göra och gott till både chiapuddingar och pannkakor. Bär är verkligen små näringsbomber och innehåller mindre fruktsocker jämfört med frukt.

Bär är ju dessutom något som vi i Sverige har gott om när det är säsong. Ett klimatsmart val alltså jämfört med importerad frukt och grönt. Plocka när det är säsong, frys in och plocka fram allt eftersom.

Björnbärsylt utan socker

chiasylt björnbär antiinflammatorisk

Att använda chiasylt för att få sylten att tjockna till är ett smart sätt att få sig extra med fiber. Fröna innehåller även vegetabiliskt omega-3. Det funkar att köra helt naturellt och utan sött men om du vill ha i lite sött, så rekommenderar jag björksocker. Läs gärna inlägget Björksocker (xylitol) – baka utan socker där jag berättar mer om björksocker, vad det är, hur det används med mera.

Om du använder mjuka bär, som hallon, så behöver inte chiasylt kokas. Men björnbär är ju ganska fasta och då tycker jag att det blir bäst att koka. Det blir enklare att få bären mer syltiga då.

Du behöver:

  • 3 dl björnbär
  • 1-1,5 dl vatten
  • 3-4 msk chiafrö
  • 1 tsk vaniljpulver
  • ev sötning

Gör så här:

  1. Lägg bär och vatten i en kastull och låt koka upp.
  2. Tillsätt vaniljpulver, chiafrö och eventuell sötning.
  3. Låt småkoka under en stund till det börjat tjockna lite. Sylten kommer fortsätta att tjockna när den svalnar.
  4. Häll upp i rena burkar och låt svalna.
chiasylt björnbär antiinflammatorisk

Förvara i kylen och håller sig i 7-10 dagar. Om du vet med dig att du inte kommer hinna att använda allt så går den utmärkt att frysa in.

Spana in min film

Här nedanför kan du se en film från min youtube-kanal där jag visar hur enkelt du gör chiasylt.

annika malm

Nyhetsbrev

Annat som kan intressera

Inga kommentarer

Lämna ett svar