Ikväll är det dags för Midnattsloppet här i Göteborg. Mitt första längre lopp och jag ska springa banan på 10 km tillsammans med Henrik (min man). Det riktigt bubblar inom kroppen och ena sekunden är jag sjukt nervös för att nästa stund känna mig så peppad att jag nästan spricker.

Det känns som en enormt stor grej för mig! Jag som överviktig inte ens kunde springa 1 km utan att vara nära döden. Nu ska jag springa 1 mil!! Jag skulle ljuga om jag sa att jag var stolt över mig själv. Det här är en riktigt stor grej för mig. Jag ser verkligen fram emot ikväll. Hela grejen och stämningen. Den varma sommarkvällen, människorna, ljusen, ljuden – fantastiskt!

Mina föräldrar kommer hit och passar barnen medans vi är iväg och vi ska grilla och äta gott innan det är dags för oss att åka in till stan. Till efterrätt har jag rört ihop ett gång med dadelbollar.

I vanliga fall så är dadelbollar lite lurigt för mig. Den söta smaken triggar lätt mitt sötsug och det blir lätt att jag överäter. Men ikväll ”unnar” jag mitt ett par som laddning inför kvällens lopp.

Detta är inget recept för dig som kämpar med sötsug och extrakilon. Men du som kan äta lite sött utan att triggas och inte har viktnedgång som mål – här är ett riktigt höjdar recept på lite bättre godis!

Dadelbollar

  • 130 gr dadlar, urkärnade
  • 1 dl kokos
  • 2 msk solrosfrö
  • 3 msk kakao
  • 2 msk smör eller kokosolja
  • vatten eller kaffe för att ev späda med
  • en nypa salt
  • kokos att rulla i

Om dadlarna är lite torra och inte så mjuka, så låt dem ligga i blöt ett par timmar. Lägg alla ingredienser i en mixer (vänta med vattnet/kaffet). Mixa tills allt har gått ihop. Späd med vatten eller kaffe tills det blir en lagom kletig smet. De ska gå att rulla till bollar. Forma bollar och rulla i kokos. Njut! Men njut lagom ;)