Sås, dressing & tillbehör - clean eating/ Veganskt - clean eating

Grön ärthummus med tahini, vitlök och persilja

Grön ärthummus – en fantastisk färgklick på tallriken eller mackan. Det är något med just grön mat tycker jag. Det liksom lockar, känns fräscht och gott. Vi är ju genetiskt programmerade sedan urminnes tider att dras till färgstark mat just för att den är näringsrik och bra för oss, så kanske inte så konstigt trots allt.

Men just grönt, visst är det något särskilt?

grön_ärtpesto

Ärtor eller kikärtor? Ur ett hållbarhetstänk

Vi är ju många idag som vill äta på ett mijömässigt hållbart sätt. Älskar den trenden! Just ärtor i hummus är ett riktigt smart byte rent hållbarhetsmässigt.

Klassisk hummus är ju baserad på kikärtor. Kikärtor odlas främst i Turkiet och transporteras hit. Ärtor odlas här hemma hos oss i Sverige. Mindre transporter och gynnar vårt svenska lantbruk. Gott och snyggt är det ju också. Bara massa wins!

Grön ärthummus med tahini, vitlök och persilja

Receptet ger ca 2,5 dl

Du behöver:

  • 250 gr gröna ärtor (tinade)
  • 0,5 dl olivolja (mild om du inte vill att olivsmaken ska bli för stark)
  • 2 tsk tahini
  • Pressad juice från 0,5 lime
  • 1-2 msk hackad persilja (färsk eller fryst)
  • 1 vitlöksklyfta
  • Örtsalt
  • Peppar

Gör så här:

Mixa allt till en slät smet. Smaka av med salt, peppar och ev mer lime.

Håller sig i kylen i 7-10 dagar.

grön_ärtpesto
annika malm

Nyhetsbrev

Annat som kan intressera

Inga kommentarer

Lämna ett svar