Annika tipsar

Mealsizer – Smidigt verktyg för rätt portionsstorlek

Vill du hitta ett enkelt sätt att hålla koll på dina portionsstorlekar utan att använda köksvåg och miniräknare? På bilderna ser du hur jag med verktygen från Mealsizer har satt ihop en måltid med lagom portioner för mig. Ett enkelt verktyg som lär dig vad som är lagom portioner för dig. Det skapar hållbara vanor som håller på sikt.

Fortsätt läsa för att ta del av min rabattkod som ger dig 15 % hos Mealsizer.

mealsizer portionsstorlek

Mealsizer hjälper dig att uppskatta lagom portioner

Mealsizer är ett superenkelt och verktyg som hjälper dig att göra bra, balanserade matval. Det är en uppsättning med mått som hjälper dig att uppskatta dina portioner av protein, grova kolhydrater och grönsaker. De finns i tre olika storlekar beroende på vem du är, din fysiska aktivitet och dina mål. ⁠Du kan läsa mer om verktygen på deras hemsida mealsizer.com där du även kan beställa dem.

Verktygen består av tre olika mått. Ett för protein, ett för kolhydrater och ett grönsaker. Genom att fylla måtten får du smidigt och enkelt i dig den näring och energi som du behöver utifrån dina mål, utan att varken behöva väga eller räkna på maten.

De är baserade på de Svenska näringsrekommendationerna och hjälper dig att äta varierat och näringsrikt i lagom portioner för dig. Mealsizer är producerade i Sverige i giftfri, miljövänlig och återvinningsbar plast.

Verktyget finns i tre olika storlekar: Small (1500 kcal), Medium (2100 kcal) och Large (2700 kcal).

15 % rabatt med koden ANNIKA15

Koden ANNIKA15 ger dig 15 % rabatt på verktygen från Mealsizer. Du beställer enkelt hem dem från deras hemsida mealsizer.com. Koden anger du innan du skickar iväg din beställning.

mealsizer-mått

Vanliga frågor om Mealsizers verktyg

Mealsizers hemsida kan du hitta svar på flera vanliga frågor om verktygen, men jag tänkte lyfta några här också. Frågor och svar nedanför är hämtade från Mealsizers hemsida.

Hur vet jag att Mealsizers volymer är rätt för mig?

Mealsizers volymer är framtagna av dietist och beräknad för att ge en normalportion för en normalenergiförbrukare. Det genomsnittliga energibehovet för kvinna och man är 2100 kcal respektive 2700 kcal per dag. Men vi behöver inte äta exakt den mängden kalorier varje dag. Vissa dagar äter vi mer andra mindre. Det varierar också hur fysiskt aktiva vi är. Det är energibalansen över längre tid som är viktig.

Hur gör jag med sås?

Med Mealsizer® handlar det om att lära sig äta med måtta i allmänhet och det kan bli lite olika, olika dagar, det är okej. Det varierar lite från person till person hur ofta man äter sås. Variera dig gärna – om du ibland äter fetare såser som bearnaisesås kan det vara bra att variera med en tomatbaserad lättare sås. Vissa dagar kanske man äter en tomatbaserad sås, andra dagar en sås baserad på grädde och den tredje dagen äter man kanske ingen sås alls. Över tid, jämnar det ut sig.

Man kan försöka tänka att man ska ta max 1-2 msk sås (1 msk för barn).

Ketchup, sweetchilisås, soja etc. räknas ej som en sås, utan som smaksättare och får endast tas i begränsad mängd.

Funkar Mealsizer® även för vegetarianer? 

Ja, det gör den. Då hamnar baljväxter med hög proteinhalt i proteinmåttet och grönare grönsaker i grönsaksmåttet.

Om du har frågor om MealSizers verktyg så lämna en kommentar till detta inlägg så ska jag svara så bra och så snart jag kan.

signatur annika malm clean eating

Nyhetsbrev

Annat som kan intressera

Inga kommentarer

Lämna ett svar