Det är en seglivad myt att olika växtoljor som rapsolja eller olivolja är det bästa att använda när man steker mat. Vi har blivit intalade från olika håll att olja är det som gäller vid stekning, men i själva verket är olja ett ganska dåligt alternativ visar allt mer av den ledande forskningen.

The Telegraph: Cooking with vegetable oils releases toxic cancer-causing chemicals, say experts

Kostdoktorn: Matlagning med växtoljor frisätter giftiga cancerframkallande kemikalier

Oljor innehåller omättade fetter och omättade fetter är väldigt värmekänsliga. Fettsyrorna förstörs helt enkelt när de värms upp. Så de omättade fettsyrorna som är nyttiga blir vid upphettning inte alls bra för oss. När omättade fetter upphettas så frisätts kemikalier som har visat sig vara bland annat cancerframkallande. Det handlar om en så kallade aldehyder som avge, vilka har visat sig kunna kopplas till demens, hjärtsjukdom och cancer.

När du steker i växtolja så riskerar du att få i dig 100-200 gånger den mängd som WHO (världshälsoorganisationen) har satt som ”säkerhetsdos”.

Vad ska man steka i då? Bäst för stekning är mättade fetter som är stabila, till exempel smör eller kokosolja. Att mättade fetter är farliga för oss är även det en myt som modern forskning bevisar är fel gång på gång.

 

Källor:

Kostdoktorn

Anna Sparre

Bild överst i inlägget är lånad från Bodystore

Bilden på smörpaketet är lånad från Arla