Tacopaj är en given favorit hos många av oss. Ett säkert kort som går hem hos både stora och små tisdag som fredag. Idag ska jag dela med mig av ett enkelt recept på tacopaj. Kanske något att testa till middag i helgen?

clean eating taco

Du vet sån där vanlig tacokrydda som man köper på påse i affären? En påse till en omgång tacofärs brukar det ju vara. Dels så innehåller den e-nummer och tillsatser men men gissa hur många sockerbitar du slänger ner i stekpannan på samma gång som du håller i påsen? En vanlig påse tacokrydda innehåller tillsatt socker motsvarande 5 sockerbitar. Galet!

Vad socker har i vår mat att göra övergår mitt förstånd. Ofta sägs det att socker är en smakförstärkare men helt ärligt så är ytterligare socker det sista som dagens vuxna och barn behöver. Dessutom så kan du enkelt göra egen krydda (utan socker och e nr) som är mycket godare än den köpta och du har frihet att själv minska eller öka styrkan beroende på vad du, din familj och din gäster föredrar. En bit ner i det här inlägget hittar du mitt recept på tacokrydda.

Tacopaj, 4-6 port

Pajskal:

Blanda mjöl, sesamfrö, fiberhusk och salt i en bunke. Blanda sedan med smör och ägg till en deg. Smidigt att använda en mixer/matberedare. Om degen blir för kladdig så ha i lite mer mjöl. Om den blir för torr så ha i lite vatten.

Tryck ut i en pajform och nagga botten med en gaffel. Ställ in i kylen i ca 30 min. Förgrädda sedan (innan du har i fyllning) skalet i ca 8-10 min i 170 grader.

clean eating pajskal glutenfritt

Fyllning:

Smält smör i en passa och bryn löken. Ha i färsen när löken blivit glansig och mjuk. Stek tills färsen är genomstekt och finfördela med en slev. Ha i tacokrydda. Smaka av för att få den styrka som du vill ha. Höll över tomaterna och låt koka samman en liten stund. Smaka av och salta eventuellt.

Fördela färsblandningen i pajskalet. Skär 1-2 tomater i skivor och fördela över färsen. Strö över riven ost eller täck med ostskivor.

Grädda i ugnen i 175 grader i ca 15 min eller tills osten fått färg.

clean eating tacopaj

clean eating tacopaj

clean eating tacopaj glutenfri lchf

 

Taco-krydda

Det här receptet ger ca 0,75-1 dl kryddblandning och jag brukar använda 1-2 msk per 400 gr färs när jag steker tacos. Men det är en smaksak hur mycket smak och hur stark man vill ha sina tacos, så smaka av under tiden som du steker.

Blanda och förvara i en lufttät burk.

clean eating tacokrydda lchf paleo

 

 

7 svar

  1. Oj vad bra, det här har jag letat efter. Jag gillar verkligen tacos och ännu mer tacopaj, men tycker det är lite för sött och lite för fett och lite för mycket deg. Men det här receptet ska jag testa nästa gång jag är sugen på tacopaj. För övrig har jag dissat tacokryddan just för det är VÄLDIGT mycket socker i och väldigt LITE krydda. Tack för receptet!

    1. Det är toppen att man slipper allt socker men det bästa är nästan att man kan anpassa den efter hur man själv vill ha den, alltså hur stark och så :)

  2. Provade detta idag och GUD vad gott det var! Älskar kryddan och pajskalet och allt! Det var verkligen riktigt lyckat, kommer göra det igen! :D

  3. Hej! Jag undrar vad som menas med 3 st chillipeppar i kryddreceptet? Är dt torkad chilli som man maler? Kan man ist använda chilli på kryddburk och isf hur mkt?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *