Så, då var det äntligen dags för tips nr 4 i min serie om att hitta och hålla uppe motivation att genomföra en livsstilsförändring. Du kan läsa de tidigare inläggen här, här, här och här.

Tips nr 4

Gör allt du kan för att hjälpa dig själv att hålla fokus och inte glömma varför du gör detta. Om du en kväll blir helt sjukt sugen på de där Ballerina-kexen som du vet finns i skåpet så krävs det mycket för att stå emot. Om du inte har klart för dig till 100 % varför du inte vill äta Ballerina-kexen så är det kört. En sak är dock säker, efter att du tryckt i dig kexen så kommer du att ångra dig och minnas exakt vad det är du egentligen vill.

Hur ska du då göra för att hela tiden vara helt fokuserad på vad du vill och varför? Jo, du ska omge dig med saker som hela tiden påminner dig.

  • Listan som jag skrev om i tips 1, den ska sitta på kylen, på spegeln, ja där du ser den mest.
  • Du ska ställa in påminnelser i mobilen som plingar till med jämna mellanrum och påminner dig. Om du vet att du löper störst risk att äta något du inte borde på kvällen, då är det extra viktigt att ställa in påminnelserna så att de plingar till då. Om du har tänkt att träna på kvällen och vet att det finns risk att du förförs av soffan och hellre stannar där – ställ då in en påminnelse som piper till någon timme innan där du har skrivit något peppade med fördelar med att träna.
  • Om du blir sugen i affären när du är och handlar och riskerar att köpa en snickers så är ett tips att sticka in en liten lapp framför körkortet där du har skrivit något som påminner dig att lägga tillbaka snickersen på hyllan.
  • Gör en pepp-plansch (påminner om listan i tips 1 med här är det bilder istället för ord). Klipp ut bilder på kläder du vill ha eller en bild på någon med en kropp som du ser som en förebild. Sätt den på kylen eller på insidan garderoben om du är lite mer blyg som jag. För vissa av oss sätter det sig bättre i minnet om vi ser bilder istället för läser ord.
  • Googla på inspirerande citat. Om du vill gå ner i vikt så sök på ”inspirational weight loss quotes” till exempel. Då får du upp massa snygga och peppande texter som du kan skriva ut och sätta upp där du tycker att de mest behövs.

images (3)

 

Har du tips på andra sätt att hålla fokus på varför så lämna gärna en kommentar! Imorgon kommer mitt sista tips i serien om motivation.