Ni är nog många som under veckan som gått, har läst om mannen som under några dagar levde som en 5-åring sett till mat och sockerintag. Här kan du se ett klipp från Tv4 om mannens experiment. Enligt undersökningar av barns kostvanor så har man kommit fram till att 22 % av den energi som en genomsnittlig 5-åring får i sig på en dag, kommer ifrån socker. Personligen gör det mig mörkrädd och jag undrar hur det kommer att gå för dem när de om 20 år lever som vuxna. Barn lever idag i sockerchock och blodsocker som åker berg-o-dal-bana varje dag. De dricker läsk så att tänderna blir förstörda och de lär sig att sätta lika-med-tecken mellan sött och mys, glädje, tröst och andra känslotillstånd. 

Linneas skafferi, en matblogg som jag läser dagligen, skrev ett inlägg om detta häromdagen med hur hon och hennes familj tänker. Det inspirerade till mig att göra ett liknande inlägg. Ett inlägg där jag berättar hur jag tänker kring socker för min familj och mina barn. 

Att förstå utan att sätta förbud

Sedan mina barn föddes var jag säker på en sak – jag vill lära dem att ha ett sunt och balanserat förhållande till mat. Det innebär för mig inga förbud. Inget är förbjudet men jag prioriterar att prata matkvalitet med barnen för att få dem att förstå vad kroppen behöver för att fungera och må bra. Jag vill få dem att förstå grejen med mat. Vad vi bör äta och varför. Jag vill få dem att välja bra mat av egen vilja och motivation. Inte för att jag har sagt vad de får respektive inte får äta. Det skulle aldrig falla mig in att förbjuda mina barn att äta godis när de är bjudna på kalas till sina vänner. Jag vill få dem att själva förstå att socker kan man äta lite av ibland och att man däremellan behöver rejält med bra mat för att kroppen ska fungera, hålla sig frisk och för att må bra.

Vi vuxna bestämmer vad som finns i köket

Jag förbjuder som sagt inte mina barn att äta socker men samtidigt ser jag till att det inte finns hemma. Jag köper inte hem sötad yoghurt, sylt, kakor, flingor, hel- och halvfabrikat och så vidare. Jag bestämmer vad vi som familj äter varje dag. Den maten ser jag till håller hög kvalitet och samtidigt som vi äter vår broccoli, vår kyckling eller vad det än må vara så pratar jag på ett avslappnat sätt med barnen om på vilket sätt maten gör våra kroppar nytta. Till exempel att broccoli ger starka ben och att morötter ger bra syn. Jag vill få dem att förstå hur maten vi äter påverkar våra kroppar utan förbud. Jag vill att de ska förstå den djupare tanken bakom balans så att de när de blir vuxna ska kunna ha ett balanserat förhållande till mat utan ansträngning. En vuxen person som är frisk och med ett balanserat förhållande till mat, kan äta lite socker ibland. Det är inget man dör av och en frisk kropp klarar av det. Men lite och ibland är nyckelorden. Blir det mycket och ofta så är förhållandet inte längre balanserat och vi får problem med hälsa, vikt, tänder och så vidare. Jag vill ge mina barn förståelsen att de kan äta lite socker ibland och njuta av det utan dåligt samvete, samtidigt som jag vill att det ska vara naturligt för dem att övriga 95 % av tiden äta näringsrik och god mat. Förstår du hur jag menar?

Så här gör vi

Här är några exempel på vad jag och min man gör för ge barnen ett balanserat förhållande till mat och för att hålla nere sockerintaget utan förbud:

  • I vardagen serveras ingen mat med socker.  Under en genomsnittlig vecka äter barnen ca 7 gånger 5 måltider, det vill säga att de äter 35 gånger per vecka. En av de måltiderna, max 2, innehåller socker. Oftast blir det i form av lite lördagsgodis eller tårta på något kalas.
  • För att se till att det inte blir socker i vardagsmaten så undviker vi att köpa hem sötad yoghurt, flingor och andra halvfabrikat. Frukosten är en av de måltider då barn får i sig mest socker och då äter mina barn istället en smoothie på naturell yoghurt och bär eller en skål med gröt med färska bär och nötter.
  • Jag gör storkok av köttbullar och annat som man annars lätt lockas till att köpa färdigt. På så sätt ser man till att maten innehåller råvaror av hög kvalitet samtidig som du slipper tillsatt socker.
  • Vi köper aldrig hem läsk. När barnen har kalas så får de saft (ekologisk med så mycket frukt och bär som möjligt) men om vi är hemma själva en vanlig helg så dricker vi enbart vatten smaksatt med bär eller frukt. Någon gång ibland köper vi hem smaksatt bubbelvatten. Att få i sig socker genom dricka är bland det mest onödiga man kan göra om du frågar mig.
  • En kväll i veckan får barnen varsin liten skål med lördagsgodis. Vi har inget fredagsmys i form av chips eller godis. Ibland fruktsallad med vispad grädde men för det mesta inget alls. Det är ett medvetet val för att de inte ska likställa mys med socker och snacks. Men på lördagarna får de en liten skål med godis. Jag skulle uppskatta det till ca 10 bitar. Om de hellre vill ha salt än sött så poppar vi popcorn.
  • Vid festligare tillfällen dukar jag fram ett fruktfat i regnbågens alla färger med färska frukter och bär. Mina barn älskar det!
  • Vi är tydliga och konsekventa. Ett nej är ett nej. Nils hade en period när han hade snappat upp på förskolan att på fredagar skulle man äta chips. Enligt honom var det mer eller mindre en lag som man var tvungen att följa. Men jag vägrar köpa hem chips. Jag stod emot hans tjat och ställde istället fram extra mumsiga fruktfat.
  • Vi försöker hitta andra sätt att mysa än att äta. För att fira att det är fredag till exempel så kan vi spela brädspel tillsammans på kvällen eller mysa ner oss i soffan med en bok. Barnen älskar de där stunderna när man som förälder tar sig den där extra tiden att läsa, måla, eller göra pärlplattor tillsammans. Nils är heltokig i Pokemon och ibland får kan en förpackning med nya kort när det är något extra.
  • Jag anstränger mig för att göra den riktiga maten spännande. Barnen får vara med och välja råvaror i affären och hjälpa till i köket. Jag märker att de blir nyfikna när jag berättar saker som att morötter ger bättre syn. Jag försöker göra dem nyfikna och förstå på vad sätt maten gör dem gott.

Hur tänker du?

Nu har jag berättat lite om hur jag tänker, hur vi gör här hemma och varför. Jag har försökt att förklara varför jag inte tror på förbud och hur jag försöker lära mina barn det här med balans. Vad tänker du? Hur gör ni hemma hos er? Dela gärna med dig i kommentarerna.

 

 

 

Gillar du bloggen? Missa då inte att följa mig i mina andra kanaler. Jag finns på bloglovin, instagram och Facebook. Du kan även anmäla dig till min email-lista och helt gratis ta del av unika erbjudande, rabatter, tips med mera. Du anmäler dig till mail-listan här.