Inlägget innehåller affiliate-länkar

Jag tar själv dagligen tillskott av omega-3 och försöker äta fisk, skaldjur och andra livsmedel rika på omega-3, så ofta jag kan. Jag vet att jag är långt ifrån ensam om att ta tillskott av omega-3 och idag vet de flesta av oss att omega-3 är bra för oss. Men vad är egentligen omega-3? Och behöver barnen omega-3 på samma sätt som vi vuxna? 

Vad är omega-3?

Omega-3 är ett form av fett som är livsviktigt för oss. Vår kropp och vår hjärna består delvis av just omega-3. Kroppen kan inte bilda denna form av fett själv. Därför är det viktigt att vi får den i oss via maten. Omega-3 finns i fet fisk, skaldjur, ägg, mejeriprodukter, nötter med mera. Problemet idag är att den mat vi äter innehåller mindre och mindre omega-3. Djur som föds upp under stressiga förhållanden och ges kraftfoder (dvs inte deras naturliga föda) ger kött, mjölk och ägg som innehåller mindre omega-3 än om de hade levt under sina naturliga förhållanden. 

Det finns en annan viktig fettsyra som heter omega-6. Det är viktigt för kroppen att omega-3 och omega-6 är i balans. Problemet idag är att vi generellt får i oss för lite omega-3 och för mycket omega-6. Omega-6 finns bland annat i vegetabiliska oljor som rapsolja och halvfabrikat. För att upprätthålla balansen är det extra viktigt att vi får i oss tillräckligt med omega-3.

Varför behövs omega-3?

Omega-3 är viktigt av många anledningar men två av de främsta är:

  • lindrar och dämpar inflammationer i kroppen
  • byggstenar till cellmembran

Stress, sjukdomar, bristande kost med mera gör att många av oss går runt med olika former av inflammationer i kroppen. Symtom på detta är värk, eksem, allergier med mera.

Behöver barn omega-3?

Ja! Det är om möjligt ännu viktigare med tillräckligt omega-3 för barnen än för oss vuxna. Deras kroppar växer och omega-3 är jätteviktigt för cellbyggnaden och hjärnans utveckling. Även god syn har kopplats till tillräckligt med omega-3. Allt fler studier visar också hur gott om omega-3 kan lindra besvär som ADHD. Läsförmåga är ännu en sak som studier har kopplat till omega-3. Även minnet, hos både barn och vuxna, främjas av omega-3. Så, våra barn behöver få i sig tillräckligt med omega-3.

Barn upp till 3 år har ett behov av ca 0,5 gr per dag. Barn i åldrarna 4-13 år behöver ca 1 gr per dag. Från 14 år och uppåt är behovet ca 1,5 gr.

Vi bör först och främst se till maten och att vi får i oss tillräckligt med omega-3 den vägen. Feta fiskar är den bästa källan. Man brukar prata om smash-fiskarna – lax (salmon), makrill, ansjovis, sardiner, sill (herring). De är alla feta fiskar rika på omega-3. Många barn är lite skeptiska till fisk så föröd att hitta smaker och varianter som de gillar. Bara för att de inte gillar det betyder inte att du inte ska servera det. Många barn behöver helt enkelt lära sig att äta olika livsmedel. De här lax-bullarna går hem hos mina barn och även fiskburgare. Andra bra källor är ägg, valnötter och mejeriprodukter.

Tillskott av omega-3 för barn

Jag är ganska säker på att mina barn inte får i sig tillräckligt med omega-3. Det är helt ärligt svårt att att få i sig tillräckligt idag. Vi får i oss allt mer omega-6 så att balansen rubbas och fiskar odlas allt mer än fångas vild. Odlad lax är stressad och har blivit matad med kraftfoder (dvs inte deras naturliga mat) och det påverkar halten och kvalitet hos omega-3 i dem.

Det finns flera varianter på marknaden idag med omega-3 som passar barn. Här nedanför kan du se några som jag tycker är bland de bättre.

omega3-barnEskimo3 kids är en ett tillskott som håller mycket hög kvalitet. Jag skulle säga att det är ett av de absolut bästa tillskotten på marknaden. Jag såg nu att Apomera dessutom hade den till nedsatt pris just nu. Du hittar den till nedsatt pris HÄRJag passade på att klicka hem en flaska.

Eye-Q är också ett riktigt bra tillskott och finns smaksatt med citron. Den kan vara lite enklare att få barn att svälja då citronsmaken döljer fisksmaken. Bodystore har den till bra pris HÄR

För de mest kräsna eller svårflörtade barnen så finns smaksatta tuggtabletter. De innehåller sötningsmedel för att göra de godare och för att få barnen att vilja ta dem. Inte helt optimalt men helt ok tycker jag om det är enda sättet att få barnen att ta ett tillskott. Här är en variant med jordgubbssmak och här är en med fruktsmak.

Jag hoppas att du tycker att det här inlägget har varit intressant och lärorikt. Lämna gärna en kommentar med dina tankar kring ämnet och dela gärna vidare på t ex Facebook så att vänner och bekanta också kan läsa.