0
14) Må bra inifrån & ut

Hunger & mättnadsskalan – ett verktyg som hjälper dig bli mindful

Hunger- och mättnadsskala – har du stött på det begreppet innan? Enligt mig är det en av de stora nycklarna till att skapa ett sunt och hållbart förhållande till mat.

När vi föds så har vi en naturlig koppling inåt. Den styr oss, våra behov och våra handlingar som bebis. Är vi hungriga så skriver vi. Är vi trötta sover vi. Behöver vi kissa, så kissar vi. Men allteftersom vi växer upp så blir vi präglade av samhället runt oss.

Vi ska äta upp på tallriken. Vi firar med mat. Vi tröstas med mat. Vi får lära oss att vara artiga och äta det som bjuds. Detta sociala brus som vi lär oss leva enligt, gör att delar av det som från början är så enkelt blir med åren, så svårt.

Lästips: Börja lyssna inåt

Hunger & mättnadsskalan – ett verktyg som hjälper dig bli mindful

Jag menar att för att hitta en hälsosam balans som är enkel och kul att leva efter, så måste vi börja träna upp den där inre kopplingen igen. Bli mer mindful och mottagliga för kroppens signaler.

Hunger- och mättnadsskalan är ett viktigt verktyg för att hitta tillbaka till den där kontakten med kroppen. Du behöver bli mer mindful, medveten, och lyssna till kroppens alla sätt att prata med dig.

Detta är ett verktyg som jag lär ut i mina kostplaner. För dig som är intresserad så berättar jag lite mer om kostplanerna mot slutet av inlägget.

Hur fungerar hunger & mättnadsskalan?

HMS är en skala som sträcker sig från 1 till 10 där varje siffra, eller nivå, motsvarar en känsla. Det är inte alltid helt lätt att tolka kroppen rätt i början men det blir enklare allteftersom. Det du behöver göra är att ta dig tid före, under och mellan måltider till att checka av med kroppen, lyssna och fundera kring var på skalan du befinner dig.

Hunger & mättnadsskalan

Stanna upp och känn av hur kroppen känns. Var på skalan befinner du dig? Gör smart val utefter det. Att hålla sig mellan 3 och 7 är bra. Att hamna lägre än 3 kan leda till hetsätning och över 7 känns inte helt skönt i kroppen.

Viktigt att komma ihåg här är att hunger och mättnad inte enbart känns i magen. Även trötthet, huvudvärk, känna sig slö med mera, kan vara viktiga signaler.

Ett verktyg – inte en regel

HMS är ett verktyg och inte en regel. Det är inte fel, eller ett misslyckande, att ibland göra avsteg som att äta lite extra för att just denna maträtt, efterrätt eller vad det kan vara, är extra god och vi vill njuta lite. Det är helt ok.

Problemet är när vi inte kan hantera hunger och mättnad alls och hamnar som i en berg-o-dal-bana med nästintill svält följt av överätning. Skalan är ett verktyg som ger din insikt och hjälper dig att göra medvetna val.

Mina kostplaner

Under våren lanserade jag mina nya kostplaner och det är jättekul att ni gillat dem så mycket. Jag skapade kostplanerna för att jag kände att det behövdes något nytt och mer hållbart jämfört med många av de kostplaner som annars går att hitta. Jag har lagt mycket tid på att skapa en kostplan som håller och att lära ut ett mindset som gör att du kommer att hitta din hälsosamma balans.

kostplan-annika-malm

Om du vill läsa mer eller köpa en egen kostplan, så besök min butik så hittar du all info där. Själv klart kan du även lämna en kommentar eller maila mig på kostradgivning@annikamalm.se.

signatur annika malm clean eating

Leave a Reply