Många menar att man måste äta en relativt stor del kolhydrater dagligen för att orka träna och prestera. Jag skulle säga att så inte alls är fallet. Träning både för glädje och för prestation kan utan problem kombineras på ett utmärkt sätt. Det är sant att det är enklare för kroppen att ta energi från kolhydrater i form av glykogen som finns lagrat i våra muskler men det finns många fördelar i att lära kroppen att ta mer energi från fettreservera på kroppen. Så klart om man är ute efter viktminskning men kanske främst för att man blir mer uthållig och inte lika lätt går in  den berömda väggen som en kolhydratsbrännande kropp oundvikligen för när glykogenlagren  musklerna sinar.

Idag har jag lagt upp ett inlägg på min blogg för tidningen Matkärlek med temat lågkolhydrastkost och träning med mina tankar och erfarenheter. Ni hittar det här.

Här kan du läsa ett kort utdrag från inlägget på Matkärlek:

Ofta i träningssammanhang så får man höra att man behöver en relativt hög andel kolhydrater i sin kost för att orka träna. Att träna utan en hög andel kolhydrater i kosten ses som en omöjlighet. Men är det verkligen så? I det här inlägget tänkte jag dela med mig av mina tankar och erfarenheter kring träning och kolhydrater.

In och läs vettja ;)

IMG_0085[1]