Annikas kostråd/ Äta Clean

Hampafrö – rikt på vegetabiliskt protein och hälsosamma fetter

banner annonslänk bodystore

Är hampafrö något som du brukar använda hemma? Idag tänkte jag att vi ska titta lite närmare på detta underbara frö. Varför vi mår bra av att äta det, olika varianter och hur vi kan använda dem.

Vad är hampafrö?

Hampafröna kommer från frukten hampa. I affären hittar du för det mesta skalade hampafrö men ibland kan man även se oskalade. Oskalade påminner om linfrö och är mer fiberrika än skalade, men även mer svårtuggade. Hampa har sitt ursprung i Centralasien och har odlats där i över 100 000 år.

Hampa har en mild och nötig smak.

Hampafrö – rikt på vegetabiliskt protein och hälsosamma fetter

Det är ett riktigt litet superfrö som är rikt på vegetabiliskt protein och kanske har du hört talas om hampaprotein? Ett proteintillskott för de av oss som inte vill eller kan äta mjölk. Men också rikt på vitaminer och mineraler som kalcium och e-vitamin. Även rikt på kostfiber som magen mår bra av.

Lästips: Bra källor till vegetabiliskt protein

over night oats med hampa-5

5 fördelar med hampafrö

  • Näringsrikt
  • Bra källa till vegetabiliskt protein
  • Rikt på hälsosamma fetter
  • Fiberrikt
  • Nära idealisk balans mellan omega-3 och omega-6 (2,5:1)

Hur du kan använda hampafrö

Hampafrön kan användas på många sätt och är enkelt att få in i kosten. Jag gillar själv att strössla det över yoghurten, röra ner i gröten eller göra over-night-hemp på med mera.

Här är mina förslag på hur du kan få in hampafrö i kosten:

  • Strössla över frukostskålen
  • I musli och granola
  • I smoothies
  • I proteinshakes
  • I bröd
  • Rulla rawfood-bollar i
  • I stället för ströbröd
  • Som panering
  • I sallader
  • I tabbouleh och ris
Hampafrö

Olika former av hampa och hampafrö

Hampafrö finns i skalad och oskalad variant. Vill du kunna använda fröna på många olika sätt, som jag tipsade om ovan, så rekommenderar jag skalade. Lite mindre fiber men mycket enklare att använda.

Hampafröolja

Hampafrö pressas även till olja som är mycket näringsrik och har en bra fettsammansättning. Den är lite grön i färgen och kan användas på liknande sätt som olivolja. Den smakar milt nötigt.

Oljan kan även användas som kosttillskott då balansen mellan omega-3 och omega-6 är så bra.

Hampa som proteintillskott

Eftersom hampa är så rikt på vegetabiliskt protein så brukar de även användas till att göra vegetabiliska proteintillskott. Det finns flera olika varianter både smakneutrala och smaksatta.

Som men alla vegetabiliska proteintillskott så innehåller de i regel mindre tillsatser än mjölkbaserade och är mer clean.

Men hampaprotein är ganska speciellt i smaken. Smakar nästan lite gräsaktigt. Det är ingen höjdare att dricka som en shake som man kan göra med mjölkproteintillskott men det funka bra i gröna smoothies, bröd med mera.

Produkter med hampa hos Bodystore

Bodystore har många bra produkter baserade på hampa. Här är några av mina favoriter:

annika malm

Nyhetsbrev

Annat som kan intressera

Inga kommentarer

Lämna ett svar