Vid den här tiden på året så snackas det ju en hel del om löften kring olika delar av livet. Vi är många som vill förbättra olika delar av våra liv. Ikväll tänkte jag berätta lite om mina mål gällande träning för 2016.

  
Mål 1: spinning.

 Som ni vet så har ju jag fått den fantastiska möjligheten att börja leda mina egna spinning-pass. Jag har tränat spinning regelbundet i snart 10 år och fått frågan tidigare men då har andra saker i livet förhindrat mig. Lite komiskt att jag tänkte för mig själv tidigare i höst att om chansen kom igen så är jag bara tvungen att hoppa på. Så nån månad senare så fick jag frågan och trotsat nervositet så visste jag att jag var tvungen att köra på detta. Så i vår kommer jag att gå les mills utbildning till att bli rpm-instruktör. Så ett mål är så klart att köra flera pass i veckan för att hålla igång tekniken.

Mål 2: löpning.

Under 2014/15 så lyckades jag äntligen lära mig att tycka om och till och med njuta av löpning. I augusti sprang jag mitt första lopp då midnattsloppet gick av stapeln här i Göteborg. Hela grejen med att springa lopp var fantastiskt och en känsla som jag blev förälskad i på studs.

Ni som följer mig vet att jag satte upp som mål att springa Göteborgsvarvet, (21 km) i maj 2016. Idag vet jag inte om det är rimligt mål längre. Mitt ena knä jar börjat krångla lite och jag vet inte om jag kommer att kunna träna like mycket som jag behöver. Jag vill inte heller riskera att förlora glädjen i löpningen pga negateeiv press att springa ett visst antal pass och sträckor varje vecka om kroppen säger nej. 

Jag har bestämt mig själv för att lyssna till kroppen och ta det som det kommer men tänker verkligen göra om midnattsloppet i augusti. Kroppen tillåter.

  
Mål 3: styrketräning.

Under hösten har jag kört 5-6 pass konditionsträning per vecka och nästintill ingen styrketräning. Jag tror inte att det är ett hållbart upplägg i längden och skaderisken ökar. Jag har alltmer insett att all konditionsträning och annan stress i livet i höst och vinter inte har varit helt optimal för min kropps hormonella balans. Jag har alltmer börjat förstå att olika problem jag har beror på för mycket kortisol och hormonell obalans. Så därför är mitt mål wtt dra ner lite på konditionsträningen och öka på styrketräningen istället. En stark kropp är alltid bra så klart men styrketräning har också en mycket positiv inverkan på hormonbalansen i våra kroppar.

  
Om du är nyfiken på mer inspiration till dina egna mål så kika gärna in hos Emma och Charlotta

Lämna gärna en kommentar och berätta om dina träningsmål inför 2016.