Äggbaserad mat - clean eating/ Glutenfria plättar & pannkakor/ Mellanmål/ Mjuka kakor

Mjölkfria bananmuffins – gott mellanmål & fika (Paleo)

Bananmuffins – bananplättar i muffinsform. Inte svårare än så men så gott! Passar perfekt som mellanmål eller som fika. Enkelt att ta med också om du vill ha något smidigt med protein och bra kolhydrater, att få i dig efter träningen.

Nils är inte så förtjust i bananer men Ebba äter gärna både en, två och tre bananmuffins. Receptet går att variera på många sätt. Till exempel genom smaksättning som kanel, kardemumma eller kakao. Varför inte ha i lite bär eller lyxa till det med lite hackad mörk choklad i.

Recepttips:

Mjölkfria bananmuffins – gott mellanmål & fika (Paleo)

Du behöver:

  • 2 banan
  • 4 ägg
  • 1,5 msk fiberhusk
  • 1 msk chiafrö
  • 2 tsk vaniljpulver
  • Muffinsformar eller muffinsplåt

Gör så här:

  1. Värm ugnen till 200 grader.
  2. Mixa banan, ägg, husk och vanilj till en slät smet. Använd till exempel en stavmixer.
  3. Häll ner chiafrö och vänd ner med sked eller slev.
  4. Smörj din muffinsplåt med lite smält kokosolja eller ställ ut muffinsformar på en plåt.
  5. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 min eller tills de stelnat och fått fin färg.

Om de går att frysa har jag inte testat än, men de håller sig i 5-7 dagar i kylskåp.

annika malm

Nyhetsbrev

Annat som kan intressera

Inga kommentarer

Lämna ett svar